Nieuwe auto blijft in showroom

Europese auto-industrie heeft het zwaar Consument rijdt langer in oude wagen

Kijk naar de autoverkoop in een land en je ziet hoe de economie ervoor staat. In Spanje zakte de afzet 11 procent in de afgelopen negen maanden en dat werd in september zelfs een min van 36 procent. De fabrikanten moesten in Frankrijk ook genoegen nemen met een fors lagere verkoop. In Griekenland is de val dramatisch (min 42 procent in 2012), in Duitsland is sprake van een relatief kleine daling. In Groot-Brittannië worden wel meer auto's verkocht. Nederland zit in de middenmoot: min 5,7 procent in de afgelopen negen maanden.

De cijfers die de Europese autobrancheorganisatie Acea gisteren presenteerde spreken boekdelen. In de hele Europese Unie was de verkoop van januari tot oktober 7,6 procent lager dan een jaar geleden. In het algemeen blijft de Europese consument nog wel even in zijn oude auto rijden.

Niet alleen per land is te zien dat het slecht gaat met de auto-industrie. Ook per merk is dat zichtbaar, maar er zijn grote verschillen. Renault, Opel en Peugeot krijgen rake klappen, maar BMW en Audi (plus 4,8 procent) blijven goed overeind.

De auto-industrie was een maand geleden bijeen voor een beurs in Parijs en daar voorspelden de grote concerns dat de malaise nog zeker een jaar aanhoudt. Zelfs in 2014 wordt nog geen herstel verwacht. Al sinds 2008 zakken de verkoopcijfers jaar op jaar. Consultant Pricewaterhouse Coopers schatte de daling voor dit jaar eerder nog op 5 procent, maar dat is gezien de huidige cijfers waarschijnlijk te optimistisch.

Volvo gaat eind deze maand een fabriek een week sluiten omdat er nog te veel onverkochte auto's wachten op klanten.

De industrie kan 20 procent meer auto's maken in Europa dan zij verkopen. Waarschijnlijk is in veertig van de honderd fabrieken overcapaciteit. Dat gaat de komende jaren leiden tot een grote sanering. Mitsubishi was de eerste negen maanden van dit jaar een sterke daler. Er werden 33 procent minder auto's van dit merk verkocht. Het bedrijf besloot dan ook tot sluiting van de Nederlandse fabriek in Born. BMW kan nog uitbreiding van de capaciteit gebruiken en gaat in Born auto's van het merk Mini maken.

Het Franse PSA, van de combinatie Peugeot en Citroen, gaat 8000 banen schrappen en fabrieken sluiten. De onderneming lijdt een verlies van 350 euro op iedere auto die in Europa wordt verkocht. In Frankrijk werden vorig jaar 2,2 miljoen auto's gemaakt, zeven jaar geleden waren dat er nog 3,5 miljoen. Er werken 800.000 Fransen in de autoindustrie, dertig procent minder dan tien jaar geleden. De Franse regering probeert de industrie een handje te helpen door hogere belasting op benzineslurpende grote auto's te heffen en belastingverlaging voor zuinige kleine modellen, het handelsmerk van de Franse fabrikanten, in te voeren.

Topman Sergio Marchionne van Fiat opperde onlangs dat de overheid meer moet doen om de industrie door de crisis te slepen. Ook Fiat moet reorganiseren. Volgens Marchionne, voorzitter van de Europese autobranche, zal zeker één Europese fabrikant de crisis niet overleven.

De verwachting is dat de sterke merken het de komende jaren in Europa goed blijven doen; de consument met geld koopt Audi en BMW. Verder zijn er kansen voor auto's met weinig extra luxe: die zijn goedkoop in aanschaf en hebben lagere kosten in het gebruik.

De verkoop van Renault-dochter Dacia en van VW-dochter Skoda bleven de afgelopen negen maanden nog redelijk op peil.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden