Nieuw toestel, liefst tweedehandsje

REGERINGSVLIEGTUIG

Minister Lilianne Ploumen (PvdA, ontwikkelingssamenwerking) landde eind februari met het Nederlandse regeringsvliegtuig in Linz, Oostenrijk. Om te tanken. Het toestel, een oranje-witte Fokker 70, redde het niet om de reis van Jordanïe naar Schiphol in één keer af te leggen.

Zo kan het niet langer. De regering gaat een nieuw vliegtuig kopen, eentje dat zonder tussenstop verre oorden kan bereiken, zoals het Caraïbische deel van het Koninkrijk der Nederlanden.

Sinds 1996 maken ministers, staatssecretarissen en leden van het Koninklijk Huis gebruik van de PH-KBX, waarbij de laatste drie registratieletters staan voor 'koningin Beatrix'. Deze kist is aan het einde van zijn levensduur. Onderhoudskosten stijgen, brandstofverbruik, uitstoot en geluidsproductie zijn bovengemiddeld. Bijkomend probleem is dat de uitvoerder van de regeringsvluchten, KLM Cityhopper, eind 2017 stopt met het vliegen met de Fokker 70.

Al twintig jaar lang is de KBX een vertrouwd vervoersmiddel van de regering. In 2015 gebruikten ministers en staatssecretarissen in totaal tachtig keer het toestel voor een werkbezoek, leden van het Koninklijk Huis 32 keer. Niet zelden kruipt koning Willem-Alexander zelf achter de stuurknuppel. Voorin het toestel is het luxegedeelte voor de bewindslieden en hun personeel, achterin de iets eenvoudiger, maar nog altijd zeer comfortabele stoelen voor, bijvoorbeeld, meereizende journalisten.

Wie ooit aan boord is geweest, herinnert zich de uitstekende catering, net als het lawaai van het vliegtuig.

Minister Melanie Schultz (VVD, infrastructuur) heeft de Tweede Kamer laten weten dat het kabinet via een Europese aanbesteding op zoek gaat naar een opvolger van de KBX. Deze mag tussen de 50 en 90 miljoen euro kosten. En, opvallend, het hoeft geen nieuw toestel te zijn. Vicepremier Asscher zei onlangs al: "Als je de kans krijgt een tweedehandsje te kopen, moet je dat altijd doen."

Nederland wil een kant-en-klaar- vliegtuig kopen, met een representatief interieur. Of in de woorden van Schultz: 'Gepast en functioneel'. Minimaal 24 stoelen, net als in de KBX. En dus zonder problemen de oceaan over, dat is een vereiste.

Het AD meldde vorige maand dat het kabinet bijna een luxeprivéjet (bar, slaapvertrek, douchecabine) had gekocht op een veiling in India. Eigenaar is de gefortuneerde zakenman Vijay Mallya. Uiteindelijk zag Schultz vanwege financiële en juridische risico's af van een bod op het vliegtuig.

Het kabinet heeft ook nog even overwogen de KBX niet te vervangen. Bewindslieden nemen nu al vaak lijnvluchten voor buitenlandse werkbezoeken. Maar, schrijft Schultz aan de Kamer, nadat 'nut en noodzaak opnieuw tegen het licht zijn gehouden, heeft het kabinet geoordeeld dat de overwegingen voor een eigen regeringsvliegtuig onverminderd van kracht zijn'. Belangrijk is vooral dat een eigen toestel binnen twee uur paraat kan staan, mocht zich een crisissituatie aandienen. Denk aan de avond van de vliegramp met de MH17, twee jaar geleden, toen premier Mark Rutte op vakantie in Zuid-Duitsland was. De KBX bracht de minister-president met spoed terug naar Nederland, uren sneller dan een lijntoestel dat had gekund.

Het is onduidelijk welk type toestel de voorkeur van het kabinet heeft als vervanger van de KBX. In mei dit jaar werd bekend dat koning Willem-Alexander zich laat omscholen als piloot. Hij wil een brevet halen voor een Boeing 737. Om de geruchten de kop in te drukken, meldde de Rijksvoorlichtingsdienst: 'Dit staat geheel los van een keuze voor een eventuele opvolger van de KBX'.

De PH-KBX is na twintig jaar op. De opvolger mag wat kosten, maar graag een gebruikt toestel.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden