Nieuw keurmerk moet de macht van Thuisbezorgd.nl inperken

Een bezorger van Thuisbezorgd.nl verwerkt een bestelling.Beeld ANP

Koninklijke Horeca Nederland (KHN) zet een nieuwe stap in de strijd tegen de machtige positie van maaltijdbezorgplatform Thuisbezorgd.nl. De brancheorganisatie komt met een keurmerk voor internetplatforms die bemiddelen bij maaltijdbezorging.

Het nieuwe keurmerk moet ervoor zorgen dat er een goede balans is tussen de verdiensten van de bezorgrestaurants en de commissie die platforms hanteren, laat een woordvoerder van KHN weten. Eind mei gaat de brancheorganisatie in overleg met ondernemers om te bepalen hoe het keurmerk er precies uit moet gaan zien.

Het zit KHN al lange tijd dwars dat Thuisbezorgd.nl van het beursgenoteerde Takeaway.com zo’n machtige positie heeft in Nederland. De brancheorganisatie laat geen moment voorbij gaan om dat duidelijk te maken. Het keurmerk is een manier om ervoor te zorgen dat bezorgrestaurants minder afhankelijk worden van het Thuisbezorgd.nl, dat begin dit jaar de commissie die restaurants betalen verhoogde van 12 naar 13 procent.

Concurrent

Aanvankelijk had KHN het plan om zelf met een bezorgplatform te komen, zoals de brancheorganisatie eerder met bookdinners kwam als concurrent van reserveerwebsite Iens. Maar aan een concurrent van Thuisbezorgd.nl gaat de brancheorganisatie zich niet wagen, omdat er al zo veel initiatieven zijn. En inderdaad: de potentiële concurrenten van Thuisbezorgd.nl schieten als paddenstoelen uit de grond. Veelal gaat het om lokale partijen zoals Hellefood uit Hellevoetsluis, Klikenbezorg uit Hengelo en omstreken, Bezorgland uit Emmen en omgeving en Eetgoes uit Goes. Veel van deze nieuwe bezorgplatforms zijn ontstaan uit frustratie over de commissieverhoging van Thuisbezorgd.nl van begin dit jaar.

Ook eten.com, dat naar verwachting in juni wordt gelanceerd, is ontstaan uit frustratie over de macht van Thuisbezorgd.nl, zegt inititatiefnemer Sleman Mirza. “Het begon met een actie tegen het structureel verhogen van de commissies, maar Thuisbezorgd.nl wilde niet naar ons luisteren.”

Eten.com moet een coöperatie worden, zodat aangesloten restaurants zelf bepalen hoe het platform opereert. In eerste instantie mikt het nieuwe platform op de bewuste consument die de lokale ondernemer wil steunen.

“Wij hebben geen winstoogmerk, zodat we de commissie laag kunnen houden”, zegt Mirza. “Gratis kan het niet, want je moet investeren in software en marketing. Om de continuïteit te kunnen waarborgen, vragen we een commissie van 6 procent.”

“Daarmee red je het niet”, zegt Jitse Groen, topman van Takeaway.com. “Reclame is nodig om bestellingen te krijgen en dat kost ons tientallen miljoenen euro’s.” Vooralsnog maakt hij zich niet druk over eten.com en de andere nieuwe concurrenten. “Internationaal hebben wij meer dan vijftig concurrenten, dus wij zijn daaraan gewend.”

Ook de komst van een keurmerk zit hem niet dwars, zegt hij. “Het is nog onduidelijk wat het precies gaat inhouden. Ik snap vooralsnog niet wat consumenten eraan hebben.”

Lees ook: Horeca in actie tegen Thuisbezorgd.nl

Restauranthouders zijn de stijgende kosten van Thuisbezorgd.nl zat. Ze hebben een platform opgericht om zoveel mogelijk steun te vergaren. Op die website -‘horeca in actie’- vragen ze ondernemers om samen een blok te vormen tegen de hoge commissie die ze moeten betalen.

Lees ook: Beste klant, kunt u voortaan Thuisbezorgd.nl mijden?

Steeds meer restaurants zijn de voorwaarden van maaltijdbemiddelaar Thuisbezorgd.nl beu. De commissie van 12 procent per bestelling is te hoog en wordt almaar hoger. Ook zijn aangesloten ondernemers verplicht op hun eigen website dezelfde prijzen te hanteren als op de site van Thuisbezorgd.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden