Nieuw Fokker is nu bijna van de grond

Van onze redactie economie SCHIPHOL-OOST - De kans dat er op Schiphol spoedig weer Fokker-vliegtuigen worden gebouwd, stijgt met de dag, zo meent Ben van Schaik, de laatste topman van Fokker. Ook andere ingewijden menen dat er snel, mogelijk al deze week, een positief besluit kan vallen. De initiatiefnemers van het nieuwe Fokker weigeren elk commentaar.

'Bedrijvendokter' J. Rosen Jacobson werkt al sinds april 1996 in alle stilte aan zijn Rekkof (Fokker achterstevoren) Restart. Inmiddels zou hij voldoende klanten hebben gevonden om de productie op Schiphol-Oost te laten hervatten. Al eerder werd bekend dat er principe-afspraken zijn gemaakt met onder meer Formosa Airlines (van Taiwan) en TAM uit Brazilië. De nieuwe KLM-partner Alitalia zou 15 nieuwe Fokkers willen hebben, zo meldde het Britse vakblad Flight International onlangs.

Het aantal orders leek daardoor de laatste tijd niet meer het grootste probleem. Rosen Jacobson moest ook omzichtig manoeuvreren om de medewerking te krijgen van toeleveranciers. Zo lag de Noord-Ierse vleugelbouwer Shorts lang dwars. Het moederbedrijf van Shorts is druk doende om uit een straalvliegtuig voor 50 passagiers een verlengde versie voor 70 stoelen te ontwikkelen.

De curatoren van het failliete Fokker hebben deze hindernis in mei weten te slechten. Zij zijn het met Shorts eens geworden over de vordering die het Ierse bedrijf op de boedel van Fokker heeft. Shorts eiste 421 miljoen gulden; de curatoren erkenden 110 miljoen, onder de voorwaarde dat Shorts afstand zou doen van de rechten op de vleugel voor de F 70 en ook de gereedschappen om de vleugel te bouwen zou overdragen.

Nieuwe vleugels

Dat was in de eerste plaats van belang voor Fokker Aerostructures (een dochter van Stork) dat nu reserve-onderdelen voor bestaande Fokkers kan (laten) maken. Maar in feite ligt de weg open om weer geheel nieuwe vleugels te laten bouwen. Het Britse bedrijf Hamble zou die vleugels aan Rekkof willen leveren. Een ander groot onderdeel, de romp, zal niet meer door Daimler-dochter Dasa (de vroegere moeder van Fokker) gebouwd worden maar door het eveneens Duitse Speyer. Fokker Aerostructures zou net als vroeger de cockpit kunnen leveren.

Het gaat bij de herstart naar verluidt uitsluitend om de Fokker 70, de kleinste van de twee straalvliegtuigen die Fokker maakte. De F 70, voor 75 passagiers, voldoet erg goed bij regionale maatschappijen, terwijl de F 100 (met 105 stoelen) daarvoor net te groot is. Tegelijkertijd is dat toestel net te klein voor de grote maatschappijen. Bovendien heeft Boeing daarvoor een concurrerend toestel en is de F 70 (nog) de enige in zijn klasse.

Stork, vaak goed voor op zijn minst korte opmerkingen over de gang van zaken rond Fokker, wil nu 'even helemaal niets kwijt'. Ook Rekkof weigerde elk commentaar.

De laatste topman van het oude Fokker, B. van Schaik, opende gisteren in het Aviodome op Schiphol een tentoonstelling over de historie van Fokker. Op die expositie wordt krijgt de Fokker 70 nauwelijks aandacht, omdat, aldus de organisatoren, “we hopen dat dit toestel zeer binnenkort weer gebouwd gaat worden”.

Als dat gebeurt, is dat mogelijk mede aan Van Schaik te danken. Hij werkt voor de vrachtwagendivisie van Daimler-Benz in Brazilië en heeft daar onder meer met de topman van TAM gesproken. Van Schaik ontkent dat niet, maar wil ook niet gezegd hebben dat hij die order voor Rekkof in de wacht heeft gesleept: “Het is een goede vriend van me en we spreken elkaar geregeld. Bovendien vliegt TAM met louter Fokker-toestellen. Dus als ze iets nieuws willen kopen, moeten ze wel Fokkers nemen. . .”

Van Schaik sprak onlangs ook informeel met Rosen Jacobson: “Hij vroeg informatie over bepaalde situaties, zoals de markt.” Van Schaik denkt dat Rosen Jacobson “er dicht voor staat”. “Het zou magnifiek zijn als het lukt. Het is now or never, maar het is een hell of a job.”

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden