Nieuw elan met couleur locale

Na de schijnbare ondergang in 2001 wordt Jumping Amsterdam nieuw leven ingeblazen, met onder meer Amsterdamse couleur locale. De nieuwe toernooidirecteur Van Dam heeft vijftien zware maanden achter de rug.

AMSTERDAM - Het Rembrandtplein lag er gisteren keurig bij. Een klein, maar chique vierkant, omzoomd door luxezaken en etablissementen. Dure wijnen en sigaren zijn er te koop, er huist een accountant en centraal op het plein is een champagnelounge.

Het plein is niet de dagelijkse realiteit uit het centrum van Amsterdam, maar een nagebouwd kwadrant in de Rai, waar het herboren Jumping Amsterdam is neergestreken.

Een van de vernieuwde aspecten van het hippische evenement is de nadrukkelijke link naar Amsterdam. De filosofie van de organisatie luidt immers eerst het bieden van hippische sport aan een breed Amsterdams publiek en past daarnaast aan paardensportliefhebbers uit heel Nederland.

Om de gasten Amsterdamse couleur locale voor te schotelen heeft het bij paardensport behorende promodorp in de Rai hoofdstedelijke trekjes gekregen, zoals oud-Hollandse gevels van karton en Amsterdamse straatnamen voor de paden tussen de stands. Daar was het gisteren dringen, want in nauwheid komen de paden aardig overeen met de engte in de drukke binnenstad.

Het is hier chique, hippisch chique. Er is een kunstgalerie, lederen kleding (geen dumping maar 'jumping') en de champagnelounge is ingericht voor sponsors en bevat geen zit- maar ligelementen. Mode heet hier fashion.

Na de schijnbare ondergang van Jumping in 2001 is het evenement opgekrabbeld met nieuwe aspecten binnen de oude traditie: de organisatie wil pertinent de identiteit en het culturele erfgoed uit de vorige 44 afleveringen behouden.

Chris van Dam, de nieuwe toernooidirecteur, heeft vijftien zware maanden achter de rug om het concours weer op de kaart te krijgen. ,,Dit evenement was niet meer door een vriendenclub te organiseren'', stelt hij.

,,De vraag was: kun je dit soort dingen nog als hobby doen? Er waren dingen blijven liggen, zoals de sponsorwerving.''

Van Dam is directeur van EQ International, een projectbureau dat veel op hippisch gebied doet. Hij kwam in beeld toen het evenement na de editie van december 2001 van de kalender dreigde te verdwijnen.

Hoofdoorzaak was een datumprobleem met de Rai, die wel sponsor was (Jumping betaalde geen huur), maar bij wie zakelijke belangen meer prioriteit hadden dan de Jumping-bezetting.

Het vertrek van Kees de Ruiter als voorzitter, die op een jarenlange band met sponsors kon bogen, had consequenties.

Ook de aangekondigde, maar niet gerealiseerde plannen om een (concurrerend) buitenconcours in het Olympisch Stadion te houden, droegen bij aan een dubieuze mogelijkheid tot voortbestaan.

Het nieuwe Jumping heeft stappen terug moeten doen: geen twee pistes, maar één aanmerkelijk kleinere piste met minder toeschouwersaccommodatie. Daartegenover staan een nieuw elan en een nieuwe uitstraling. De koppeling van sport met entertainment is bewust gemaakt.

Het Jordaans Cabaretkoor, André Hazes, Wibi Soerjadi met vleugel in de piste en musici van het Concertgebouworkest omlijsten het sportieve programma. Ook het onderdeel 'driving bike met menners', waarin naast paarden Harley Davidsons door de piste razen, moet het publiek meer meegeven dan sport alleen.

Toch waakt Van Dam ervoor dat triviale elementen het sportieve karakter van het concours vervuilen. ,,Jumping staat of valt met topruiters.''

,,De sport moet goed zijn, maar ook de service naar de ruiters, de stallen, de catering. Dat andere komt er maar bij.''

Maar 'dat andere' is wel belangrijk voor een eigen gezicht. ,,Ik had nog wel meer gewild. Amsterdammertjes, iedere stand een geveltje. Iets eigens voor Amsterdam. Of het zal slagen, is afwachten.''

,,Tachtig procent van onze sponsors is nieuw; dat is hoopgevend. Maar ik ben ook mensen met scepsis tegengekomen en er zijn er ook altijd die hopen dat je op je bek gaat. Er zijn altijd kinderziektes. Vandaag hoorde ik dat een van de nieuwe medewerkers allergisch voor paarden is.''

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden