Nieuw blik op de weg

Subsidies smelten weg. De autokoper mag zijn hart weer volgen. Welke nieuwe modellen verschijnen er?

Het nieuwe jaar belooft een waterscheiding te worden in de Nederlandse autowereld. Want de milieusubsidies tikken voortaan alleen nog aan als je een hardcore emissievrije auto neemt, eentje dus zonder directe uitstoot van broeikasgassen of fijnstof. Batterij- of brandstofcelauto's blijven de oogappeltjes van de overheid. Er komt ook steeds meer keuze. Maar ook in 2017 domineert nog de nieuwe benzineauto. Het wachten is op autobeleid van een nieuw kabinet.

P.C. Hooftauto's

De ultieme P.C. Hooftstraat-mobiel, de felst begeerde Chelseatractor, laat in 2017 op zich wachten. Pas in 2018 aanschouwt de wereld der rijken de Rolls-Royce onder de terreinauto's: de Rolls-Royce Culligan. Het rijdende kasteel belooft de luxe terreinpaarden van Bentley en Maserati helemaal in de slagschaduw te zetten.


De P.C. Hooftstraat zal komend jaar ongetwijfeld wel aangedaan worden door de allernieuwste Porsche Panamera die het voortaan moet doen zonder hoge hybridesubsidie. De nieuweling maakt direct duidelijk wie er werkelijk rijk is en wie maar doet alsof in zo'n ouwe subsidie-Porsche Panamera-hybride.


In 2017 duikt ook de nieuwe Landrover Discovery onvermijdelijk op in de Amsterdamse chique koopstraat, net als de nieuwe Alfa Romeo Stelvio en Audi A5.


Wie wil showen met iets opvallends, kiest de nieuwe Aston Martin Vanquish S (6.0-litermotor met twaalf cilinders en 600 pk) of, als je onderscheidend durft te zijn, de Lexus LC500. Chic flaneren in de laatste automode kan met de nieuwe Audi A5 Cabriolet. Dat wordt de nieuwe boodschappenauto voor het Gooi, gezien de startprijs van 'slechts' 61 mille.

Stadsauto's

Renault parkeert een nieuwe versie van de elektrische stadsauto Zoe in de showroom. Die rijdt veel verder op volle batterijen, al is de opgegeven 400 kilometer natuurlijk een Europees sprookjesgetal. Voorlopig zijn minuscule benzineauto's onder zuinige Nederlanders enorm populair. Kia komt met een opgefriste versie van de Picanto om daarmee koploper van 2016 Opel Karl weer van de troon te stoten.


Dit jaar krijgen veel vertrouwde klassieke modellijnen weer opvolgers . Neem de Suzuki Swift (de eerste generatie was van 1985) en de Honda Civic (sedert 1972). Ook verschijnt er een volgende versie van de Nissan Micra (anno 1983). Maar de grootste kleine kaskraker in een splinternieuwe outfit is de Ford Fiesta (sinds 1975), die inmiddels ook kopers trekt in de VS. De rivaal Volkswagen Polo (anno 1975) krijgt naar verluidt ook een nieuw jasje.

Zakenauto's

Het zijn de zakenlieden die grote reisauto's rijden. De laatste jaren zijn ze massaal overgestapt op de zwaar gesponsorde stekkerhybrides. De Nederlandse markt voor de reguliere zakenlimo kwijnt. Maar Škoda ziet volop klandizie voor de betaalbare Octavia. Die heeft een botox-kuurtje gehad. Apetrots is Opel met de nieuwe Insignia die Grand Sport aan de naam geplakt kreeg. Deze Opel is zo ontworpen dat elke vertegenwoordiger wel moet watertanden van de gelikte looks.


BMW bestookt de directiekamers momenteel met reclames voor de nieuwe 5-serie. Die wagen gaan we terugzien op grauwe industrieterreinen bij het bordje 'de directie'. Anders zal dat de nieuwste E-Klasse wel worden van Mercedes-Benz, waarvan in 2017 een coupéversie verschijnt. Een groenere uitstraling biedt de nieuwste Lexus 300h. Een zakenhybride als deze wordt ook zonder subsidie wel normaal in de transitie naar elektrisch vervoer.

Gezinsauto's

Als particulieren zich niet in kleine auto's wurmen, dan stappen ze liever in een model dat letterlijk een klasse hoger is. Ooit was dat de kleine, hogere minivan, zoals de Renault (Grand) Scénic, waarvan er net een nieuwe is gepresenteerd. Tegenwoordig is de crossover erg populair, de terreinwagenachtige auto met hogere zit. In deze markt bevechten de fabrikanten elkaar. Mazda zet de vernieuwde versie van de populaire CX-5 in de showroom, de droom van menig caravanmens.


In de winstgevende crossover-sector (startprijzen tussen 20.000 en 30.000 euro) komt Škoda met de Kodiaq, Renault met een nieuwe versie van de Koleos, Audi met de Q2, Jeep met de Compass en Volvo met de XC40. Ondanks deze stortvloed blijft er publiek voor minivans. Peugeot presenteert na de nieuwe 3008 de ruimere 5008. Aandacht trekt Opel met de Ampera-E. Deze elektrische minivan-gezins-Opel die 500 kilometer op één lading moet halen, wordt met voorrang in Nederland geleverd.


Maar dé klassieker onder de gezinsauto's, de Golf (anno 1974), probeert bij te blijven. Volkswagen zet in maart een nieuwste generatie in de etalage, inclusief de extra ver rijdende elektrische e-Golf: voortaan 300 kilometer. Nieuw is ook zijn Spaanse broer uit de VW-groep, de Seat Leon. In gewone gezinsauto's is ook Fiat steeds sterk: de ruime 500X is gefacelift.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden