Nieuw blad wil in Den Haag onmisbaar worden

Terwijl het volk bij de verkiezingen in mei de Haagse professionals massaal de wacht heeft aangezegd -leve de amateurs in de politiek- wordt er vandaag in Den Haag een nieuw weekblad gelanceerd, dat bij uitstek is gericht op het wereldje van beroepspolitici, ambtenaren en lobbyïsten: P.M.denHaag.

Het verschijnt in een eerste oplage van 10000. Hoofdredacteur is Guikje Roethof, eerst actrice, toen journaliste bij De Groene Amsterdammer, vervolgens Tweede-Kamerlid voor D66 en sindsdien als presentatrice dolend langs diverse omroepen ('Gezondheidsplein' van de Avro en 'RTL Z').

P.M.denHaag moet voor de professionals in de Nederlandse politiek net zo onmisbaar worden als de Congressional Quarterly dat is voor Amerikaanse politici. ,,Dat is hét blaadje van de Hills. Daar moet je instaan, wil je meetellen'', aldus directeur Teun Gautier van P.M.denHaag.

Maar er zijn toch al bladen voor politieke professionals, zoals de Staatscourant of Binnenlands Bestuur? Gautier, oud-directielid van Elsevier: ,,Het grote verschil is dat die schrijven over wát er wordt besloten, terwijl het bij ons zal gaan over het hoe. Wij beschrijven de processen in Den Haag tot en met de wetgeving. Voor wat er daarna gebeurt, de uitvoering, kun je beter elders terecht. Onze berichtgeving zal kort en feitelijk zijn, en instrumenteel. Het uitgangspunt is: welke onderwerpen spelen en welke belangen zijn in het geding. Bij elk onderwerp zullen we aangeven wie de spelers zijn in de politiek, de ambtenarij, en bij organisaties en bedrijven. We zijn niet opiniërend, maar registrerend. We verwachten dat we alleen daardoor al inzicht kunnen geven in de besluitvorming.''

Tot de vaste onderdelen van het blad horen de kameragenda, potentiële conflicten over wetsontwerpen, het reisschema van de regering en de Kamer, verslagen van debatten en uitslagen van stemmingen. Verder analyseert Max de Bok, gepensioneerd politiek commentator bij VNU/Dagbladen, de hoofdcommentaren in de landelijke dagbladen: wie kreeg lof toegezwaaid, wie kreeg er van langs.

Voor het blad is een nieuwe uitgeverij in het leven geroepen: Politieke Pers b.v., met als deelnemers behalve Gautier ook hoofdredacteur Guikje Roethof, Willem Sijthoff (Financieele Dagblad en Business News Radio) en Aart Lensink, communicatie-adviseur. Er staan nog meer projecten op stapel: een maandblad, een jaarboek en diners pensants.

De initiatiefnemers hebben volgens Gautier samen enkele tonnen in de nieuwe uitgeverij gestoken. De markt wordt geschat op 100000 personen. Wie geïnteresseerd is, zal zich moeten abonneren: 115 euro per jaar. Dat is aan de dure kant voor een blad van acht pagina's. Maar ja, onmisbaarheid mag een prijs hebben.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden