Niets nieuws, niets artistiekerigs, gewoon veel bekende nummers denderen voorbij

Musical Classics
Rocket, gezien: 30/3, Rotterdam, Ahoy www.musicalclassics.nl

In Ahoy bezochten afgelopen weekend 20.000 musicalfans een pittig geprijsd musicalconcert. Opvallend, nu veel (musical)theaters hun zalen niet gevuld krijgen. Musicalproducent Mark Vijn ('De Producers') ging zelfs failliet vanwege te weinig verkochte kaarten. Hoewel er positieve uitzonderingen zijn, zoals 'Soldaat van Oranje', kan het genre dus wel een impuls gebruiken.

Voorheen deed het Musical Awards Gala dat jaarlijks; een groot tv-publiek kon zich vergapen aan musicalfragmenten, wat aanzette tot musicalbezoek. Maar komend jaar is er na onder meer gedoe over het tv-programmaformat geen Musical Awards Gala. Er wordt overlegd over een combinatie met de toneelprijzen-uitreiking, maar omdat dat even duurt, slaan ze een seizoen over. Toch benadrukt Hans van Veggel, voorzitter van de Stichting Musical Awards, hoe belangrijk het is om regelmatig musicals te promoten. "Tijdens de dip zijn mensen moeilijker het huis uit te krijgen. Wanneer ze veel musicalnummers horen, weten ze weer hoe leuk het is."

Ook musicaldirigent Maurice Luttikhuis zocht een musicalstimulans. Daarom initieerde hij 'Musical Classics', een avond vol musicalklassiekers, gepresenteerd door Frits Sissing. Luttikhuis was verrast door de snelle kaartverkoop: "Binnen zes weken waren alle 10.000 kaarten voor vrijdagavond uitverkocht, daarom hebben we zaterdag erbij geboekt. Ik wist dat mensen zochten naar de oorsprong van hun musicalliefde. Die ligt bij de eerste grote Nederlandse musicals van ruim twintig jaar geleden. Die klassiekers haal ik terug, en dus zingen Joke de Kruijf en Henk Poort hier weer nummers uit 'The Phantom of the Opera', en Tony Neef en Linda Wagenmakers uit 'Miss Saigon'."

Producent Rocket (van de Toppers) pakte het groots aan, met bekende musicalsterren als Pia Douwes, Nurlaila Karim, Brigitte Heitzer en John Vooijs, met een 55 koppig orkest - onder leiding van Luttikhuis zelf - en een flink koor.

Tussen de musicalnummers door klinken 'nostalgische' gastoptredens van Willeke Alberti, Lee Towers, Anita Meijer en L.A. The Voices. Dat is een wat bizarre mix, hoewel de stijl redelijk past bij het 'ouderwetsche entertainment-gevoel' dat het concert uitstraalt. Niets nieuws, niets artistiekerigs, gewoon veel bekende nummers denderen voorbij - uit onder meer 'Jesus Christ Superstar', 'The Lion King', 'Fame', 'Wicked', 'Annie', 'Grease' en 'Elisabeth'. Het programma is vooral heel lang (ruim drie uur) en flink hard. Omdat gekozen is voor de krenten uit de musicalpap, hoor je louter hits: up tempo nummers met stuk voor stuk een opstuwende opbouw en telkens weer hard-harder-hardst-slotakkoorden.

Die voorspelbaarheid gaat nogal vervelen. Er werd op zich goed gezongen en het orkest speelde vast prima, maar door de versterking klonk het als één grote galmende brij zonder nuance. Het publiek leek echter niet op zoek naar nuances. Dat leefde vooral op bij de makkelijke meezingers uit 'De Jantjes', 'We Will Rock You' en - hoe kan het ook anders in Rotterdam - 'You'll never walk alone' door Lee Towers.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden