Niet zwaar, wel leuk

We beginnen op het station van Deventer en volgen eerst een stukje de Schipbeektocht om de stad uit te komen. Daarvoor het Stationsplein oversteken en direct links aanhouden, onder het spoor doorfietsen. Tweede straat rechts, dan aan het einde links en daarna direct weer rechts de Rielerweg in. Grote weg kruisen en de weg verder de stad uit volgen. Na sportvelden rechts aanhouden en het fietspad volgen. Bij de onbewaakte overweg links, brug over en dan zijn komen we bij een mooi stukje.

We fietsen langs het kanaal tot we rechts een opvallende ophaalbrug zien. Die gaan we over, nemen daarna de tweede bocht links een half verhard pad en aan het einde weer rechts. Gooikersweg kruisen, nog een oversteken en aan het einde links, dan rechts de Starinksweg in. We komen inmiddels door een met opvallend veel fantasie opgezet nieuwbouwwijkje. Het knalrode vrijstaande huis aan het einde de straat is ronduit spectaculair. Aan het einde van de weg gaan we links, weer aan het einde rechts langs een grote weg en na de overweg volgen we de Deventerweg tot het dorpje Bathmen.

In Bathmen nemen we de Gorsselse weg tot die de Dortherweg kruist. We hebben er dan al zestien kilometer op zitten en het gezelschap heeft honger.

De jeugdherberg van Gorssel is erg fraai gelegen in een afwisselend landschap. In de omgeving wemelt het van de statige landhuizen en Saksische boerderijen. De jeugdherberg zelf is origineel een Noors jachthuis, dat begin vorige eeuw geschonken werd aan Nederland. De houten lambrisering in de eetzaal, het prettig terras met rieten stoelen, het ruime speelveld en kampvuurplaats achter in de tuin maken het gewoon zonde om door te fietsen. Reserveren is wel nodig om hier te overnachten (De Kleine Haar, 0573-431615).

Liefhebbers van ooievaars kunnen bij het dorp Gorssel ooievaarsproject 't Zand bezoeken. Vanaf de Eefdese Enkweg zijn de ooievaars, als ze er zijn, goed te zien.

De volgende dag gaat de tocht verder. Eerst weer terug naar Bathmen, dan door op de weg richting Heeten. Vlak na Bathmen is aan de weg richting Heeten een manege. Direct na de manege gaan we het fietspad naar rechts, richting het bos. Na een poos moeten we de drukke Holterweg oversteken en gaan aan de ander kant door op het fietspad richting Okkenbroek.

Na Okkenbroek nog steeds rechtdoor tot de grote kruising met de Okkenbroekerstraat. Het is een prachtig stuk om te fietsen. Slootjes, wilgenlanen, stukjes bos en boerenland strekt zich uit. En de fietsers maar zuchten: wat is het hier mooi hè.

We gaan de Okkenbroekerstaat in tot Nieuw Heeten. Voor het viaduct het fietspad naar links nemen en dan ligt een eindje verder de Sallandshoeve waar ook een terras met versnaperingen is. De Sallandshoeve is een bungalowpark annex camping. We verlaten het terrein via de achterkant en nemen de Bathemennerweg, bij de kruising met de oude Deventerweg, rechts aanhouden richting de Holterberg. Het fietspad is in het begin erg rul maar maar er zijn alternatieven.

Bij de ANWB-paddestoel 22084 begint de Bergweg naar het hoogste punt van de Heuvelrug. Het is een flinke klim, de top is 76 meter boven NAP maar dan heb je ook een prachtig uitzicht over de Haarler- en Sprengenberg. Op de heidevelden hier leeft de laatst overgebleven korhoenderkolonie van Nederland. Terug naar paddestoel 22084 en via de Paltheweg komen we in Nijverdal.

Nijverdal was ooit een bloeiend centrum van textielindustrie. Her en der in de stad staan nog ouderwets mooie fabrieksgebouwen met hoge schoorstenen. Er is ook een bezoekerscentrum van staatsbosbeheer met informatie over de Sallandse Heuvelrug. Tegenwoordig is het dorp goed ingesteld op toerisme. De hoofdstraat is een lang lint van terassen en er is een jeugdherberg.

Hier wordt ook al Twents gesproken. Kerk heet kark in Nijverdal. Bij de VVV is allerlei informatie te krijgen over de plaatselijke dialecten. Een aantal typische uitdrukkingen, zoals vermeld in de folder:

De domste boeren hebt de dikste truffel (de domste boeren hebben de dikste aardappelen)

't Keump zo troag as biej 'n ossen de melk. (het komt zo traag als melk bij een os)

Onze favoriet: den keal kö-j wal een eai in 't gat kokken (die man vindt het goed dat je een ei in zijn achterste kookt, oftewel: wat een sul is dat.)

De route gaat verder door naar een nog mooier deel van de tocht. Het fietspad de Holterberg af is lang en gaat vanaf deze kant alleen in het begin even flink omhoog, daarna kan er lang ontspannen worden gefietst en flink snelheid worden gemaakt. Op dit stuk blijkt tien jaar en 24 inch het absoluut te winnen van de volwassenen. Er moet een ervaren racefietser aan te pas komen om de groep terug te vinden. We komen lang heidevelden en fietsen de lange Sprokkelweg af. De Korthaarseweg voert naar het dorp Holten. Daar wordt het kiezen: doorfietsen naar Deventer of op de trein.

Het wordt de trein. Hoewel niemand echt heel moe is. Voldaan keren de zes jeugdige fietsers met hun begeleiders huiswaarts. Het was niet zwaar, wel leuk, fietsen ging goed en het hoogtepunt was voetballen na het eten.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.