Niet verstandig gebankierd? Dan ook geen geld terug

Alle banken hebben nu dezelfde regels voor veilig bankieren

Banken komen per 1 januari met regels voor veilig internetbankieren. Slachtoffers van cybercrime krijgen het bedrag dat van hun rekening is gestolen terug van de bank, mits ze zich aan de regels houden. Wie zijn codes voor het grijpen heeft liggen, kan naar zijn weggesluisde centen fluiten.

Is dat niet gemeen, de verantwoordelijkheid bij het slachtoffer leggen?

Je mag best van mensen verwachten dat zij zelf opletten. Alleen waren de voorschriften tot voor kort per bank verschillend. Woordvoerder Sandra de Jong van de Consumentenbond: "Het was een wirwar. Wij hebben aangedrongen op beknopte, simpele regels. Volgens ons zijn dit redelijke eisen die je als bank kunt stellen aan klanten."

Onredelijke eisen zijn geschrapt. Zo waren er banken die eisten dat hun klanten alleen online bankzaken deden via een veilige wifi-verbinding. Nu veel mensen met hun mobiele telefoon geld overmaken, is dat achterhaald. Ook de eis van sommige banken dat hun klanten altijd de laatste versie van een beveiligingssoftware geïnstalleerd moeten hebben, is geschrapt.

De bewijslast ligt nog altijd bij banken, zegt De Jong. "Jij hoeft niet te bewijzen dat je verhaal klopt, dat is aan de bank."

Hoe gaat internetfraude in zijn werk?

De meest voorkomende internetfraude is phishing; dieven die 'hengelen' naar gegevens. Dat doen ze door op grote schaal e-mails te versturen, zogenaamd van de bank, waarin ze vragen om inlogcodes of zelfs pincodes. Daarnaast worden mensen gebeld, zogenaamd door een bankmedewerker, die vraagt om codes. Ook verspreiden criminelen kwaadaardige software, die mensen ongemerkt installeren doordat ze op een link klikken in een e-mail of een besmette site bezoeken. Met die software kunnen criminelen meekijken op de computer van het slachtoffer en zo geld wegsluizen van de bankrekening. Daarnaast is er het simpele over de schouder kijken bij iemand die pint op straat of in een winkel.

Een lichtpuntje: skimmen, waarbij dieven een apparaatje in de pinautomaat bouwen dat gegevens van de magneetstrip van het pasje kopieert, kan niet meer. De magneetstrip is vervangen door een chip.

Neemt deze vorm van criminaliteit toe?

Nee, die daalt juist spectaculair. De schade voor alle banken samen liep terug van 24,8 miljoen euro in de eerste zes maanden van 2012 naar 4,2 miljoen euro in de eerste helft van dit jaar. Reden is dat mensen beter voorgelicht zijn, dat skimmen uitgebannen is en dat banken er bovenop zitten, zegt Jelle Wijnstra van de Vereniging van Banken. "Banken zijn veel beter in het detecteren of er iets geks gebeurt in het banksysteem en grijpen zonodig in. Bijvoorbeeld door klanten te waarschuwen."

Dieven worden wel gehaaider. Waren de nepmails altijd te herkennen aan de vele taalfouten, tegenwoordig zijn ze haast niet te onderscheiden van de officiële mailberichten van banken. Ook neemt het vissen via de telefoon toe.

Hoe vaak krijgen klanten hun geld terug?

Volgens de banken gebeurt dat tot nu toe meestal. Exacte cijfers houden ze geheim. Dat er nu uniforme regels zijn, wil niet zeggen dat banken hun klanten vaker van nalatigheid zullen beschuldigen, zegt Wijstra. Wie geen geld terugkrijgt en dat onterecht vindt, kan naar de geschillencommissie voor financiële dienstverleners Kifid. Volgens een woordvoerder ziet Kifid alleen het topje van de ijsberg. "Meestal vinden klant en bank een compromis." Als de bank vermoedt dat een klant niet de waarheid spreekt, kan die ook aangifte doen bij de politie.

Waar klanten zich volgens de banken aan moet houden:
1
Houd uw beveiligingscodes geheim

2
Zorg dat uw bankpas nooit door een ander gebruikt wordt

3
Zorg voor beveiliging van apparatuur

4
Controleer uw bankrekening

5
Meld incidenten direct aan de bank en volg aanwijzingen van de bank op

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden