Niet te zwaar trappen

(Trouw)

De Fietsersbond presenteert zich op de Fiets- en wandelbeurs met een kijkje in de keuken van ’Testkees’. Over accu’s, versnellingsnaven en zwaar trappende stadsfietsen.

Kees Bakker is geen prater, al kan hij aardig vertellen. Dat doet hij echter het liefst op schrift. Hij sleutelt, probeert uit, zoekt eenvoudige manieren om het fietsen nog gemakkelijker te maken. En hij beschrijft zijn bevindingen maandelijks onder de naam Testkees in de Vogelvrije Fietser, het ledenblad van de Fietsersbond.

Daarin gaat het lang niet altijd om de nieuwste snufjes. Luxe fietsen zijn meestal niet aan Bakker besteed. Dat komt door de leden. Die zijn, zo is de filosofie bij de Fietsersbond, gebaat bij gemak, comfort en veiligheid. „De consument is uitgekeken op de dure, luxe hybrides”, legt Bakker uit. „Want wat heb je aan zo’n prachtige fiets, als hij extra gewicht meebrengt en zwaar trapt. Misschien hebben de fabrikanten daar de laatste jaren te weinig rekening mee gehouden.”

Momenteel is de simpele stadsfiets het helemaal, zegt Bakker. „Naast de elektrische fiets natuurlijk, die is nog steeds aan een opmars bezig.” Niet toevallig zijn dat dus de fietsen waarmee Testkees op de Fiets- en wandelbeurs staat.

Elektrische fietsen slijten het meest in de schuur, stelt Bakker. Je moet er geregeld mee de weg op, om ze in topconditie te houden. Of op z’n minst geregeld de accu opladen. Maar wat gebeurt er precies met de accu tijdens het laden? Hoeveel verbruikt een accu tijdens het fietsen? Welke snelheid is het best, voor de fietser én voor een zo efficiënt mogelijk gebruik van de accu? Die vragen staan voorop tijdens de testen die hij uitvoert op de beurs.

„De Sparta ION is nog steeds veruit de best verkopende fiets, maar eigenlijk maakt het niet zoveel meer uit welk merk of type je kiest. De systemen zijn universeel, die kopen de fabrikanten standaard in, ze kunnen op vrijwel elke gewone stadsfiets. Er zitten wel verschillen in de systemen; de een ondersteunt altijd, dan hoef je bijna niet te trappen. Dat is ideaal voor mensen die slecht ter been zijn. De ander ondersteunt alleen bij verhoogde druk, bijvoorbeeld heuvelop, dan moet je zelf nog stevig meetrappen.”

Onder toeziend oog van het beurspubliek wil Bakker bekijken hoe de gebruiker het meest profijt heeft van de elektrische fiets. Hoe is de laadsnelheid van de accu („meestal tussen twee en drie uur”), maakt het uit of je zorgvuldig met de accu omspringt („netjes en langzaam laden”) of niet („lomp en snel”), welke accu moet altijd aan de lader („nikkel-metaal hybride”), welke niet („lithium-ion”), wat weegt zo'n ding eigenlijk en kan het lichter?

Maar de hamvraag is natuurlijk: wat is nou de ideale actieradius? „Dat is een ingewikkelde vraag, want het antwoord hangt af van fiets en gebruiker. De techniek is wat dat betreft nog primitief. Als fietser wil je onderweg het liefst weten hoe ver je nog kunt rijden op je accu: hoeveel heb ik nog?

Om dat te controleren zet ik een metertje op mijn testfiets. Dat zouden fabrikanten eigenlijk standaard moeten doen, zoveel kost dat niet. En het is goed om te weten hoe je het best met je elektrische fiets kunt omgaan. Al ligt dat voor de hand: rustig fietsen spaart energie, van de accu en van jezelf.”

Dat laatste is ook interessant bij de gewone stadsfiets. Want waarom trapt die soms zo zwaar? Precies een jaar geleden zette Bakker een snelle stadsfiets in de Vogelvrije Fietser, die hij steeds een stukje minder snel maakte. De nieuwe onderdelen op het frame verving hij door oude, gebruikte banden, een andere versnellingsnaaf, een oude kettingkast. „In tien stappen maakte ik van een soepel lopende fiets een zwaar trappend vehikel. Het vermogen om 18 kilometer per uur te fietsen liep tijdens mijn testrondjes op van 55 Watt naar 138 Watt, bijna drie keer zoveel. Alleen doordat de ketting niet gesmeerd was, de banden te zacht en de onderdelen minder goed.” Testkees bouwt dezelfde fiets (hier op de foto) op de beurs opnieuw op en laat vervolgens zien hoe een zwaar trappende stadsfiets kan worden voorkomen. „Met een paar simpele maatregelen kun je een stuk makkelijker fietsen. De banden regelmatig oppompen blijft de beste tip.”

Tenslotte doet Bakker onderzoek naar diverse versnellingsnaven. „Studenten van de Fontys Hogeschool in Eindhoven zijn bezig met dat onderzoek, dat in overleg met de Fietsersbond is opgezet. We laten op de beurs het meettoestel zien, waarmee we gaan kijken naar de effecten van nieuwe technieken zoals de rohloffnaaf en de snaaraandrijving. Hopelijk kunnen we al iets van de resultaten laten zien, maar eigenlijk zijn ze nog niet zo ver.”

Er zit nog wel de nodige verbetering in het vat, denkt Bakker. „De gewone fiets is de laatste jaren in ontwikkeling een beetje stil blijven staan. Dat komt door de stilvallende economie en doordat de markt voor goede tweedehands fietsen zo groot is. Maar je ziet aan de elektrische fietsen dat er nog van alles mogelijk is. Dat is de groeimarkt.”

Kees Bakker laat zien hoe je een soepel lopende fiets zwaar maakt: met slappe banden, een ketting zonder smeer en versleten onderdelen. (FOTO'S JÿRGEN CARIS)
(Trouw)
(Trouw)
(Trouw)
Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden