Niet meekijken, Frans!

’Ik heb altijd wel veel geschreven en geschilderd en ik had het voorbeeld van mijn ouders, mijn vader is documentairemaker, maar eenmaal op de academie merkte ik dat ik van niets wist. Het was prutswerk wat ik maakte. Ik ben gruwelijk afgemaakt. Maar ik heb grote stappen gezet. Ik heb heel veel films gezien in het eerste jaar. Mijn ambitie is gegroeid. Die concurrentie werkt. Het meeste leer je van je medeleerlingen. Mijn regieklasje was nogal stug, het merendeel jongens, haantjes ook – vooral de speelfilm regisseurs – en iedereen wilde een andere kant op. Zo was er een jongen die Johan Nijenhuis als voorbeeld had, die regisseert nu bij ’Onderweg naar morgen’. We hebben ook allemaal een soapaflevering gedraaid in dat eerste jaar. Het programma is heel breed. Waar ze wel op hameren is de noodzakelijkheid van wat je wil vertellen. De film moet noodzakelijk zijn. Daar heb ik wel mee geworsteld. Krijg je toch het idee dat je films de wereld moeten gaan redden. Zo zwaar.”

„Dat ik een eigen stijl heb ontwikkeld, merk ik nu aan de verzoeken die ik krijg: allemaal meisjesfilms. Als ik niet oppas, ga ik te boek als de regisseur van promiscue meisjes. Maar ik heb mijn films tot nu toe niet alleen gemaakt. Bij mijn eindexamenfilm ’Teer’ zijn we met ’de gouden driehoek’ (de producent, de scenarioschrijver en ik) in een hutje op de hei gaan zitten om ’tot de kern te komen’ zo noemde Bastiaan (de scenarioschrijver) dat. Ideeën op elkaar afvuren, scènes uitwisselen: dat ging echt hakketak, zo van: ja en dan komt die auto en dan ligt er ineens een illegaal op de weg.”

„Bij ’Drang’ ben ik voor de regie gevraagd toen het scenario al af was. Toen heb ik het script wel erg naar me toegetrokken. Met de cameraman veel films gezien; zoeken naar de juiste snaar. ’Movern Callar’ inspireerde, ’Fat Girl’, Bij ’Onder de tafel’ (over een alcoholist) zijn we met scenarioschrijver, cameraman en de acteurs eerst een weekend naar zo’n vakantiepark gegaan. We zijn vreselijk dronken geworden. Weer veel films gekeken: „’Leaving Las Vegas’, ’Under the Vulcano’ – een beetje gedateerd dronken is dat – ’Barfly’.”

„Je moet het toch zelf uitvinden. Ik kan er niet goed tegen als iemand meekijkt. Ik zou ook nooit een duo regie doen. Ooit deed ik een workshop spelregie bij Frans Weisz in Maastricht en toen moest ik beginnen met iets seks/zoenerigs. Toen heb ik direct gezegd dat ik liever niet had dat hij erbij was. Dat was nog een hele toestand. Weisz bellen met de coördinator: ’Wat doe ik hier eigenlijk?’ ”

„De masturbatiescène in ’Drang’ was wel een heftige binnenkomer, ja, maar de opnames gingen toch vrij gemakkelijk. We hebben voor die tijd met zijn drieën (de actrice, de regieassistent en ik) uitgebreid met elkaar zitten kletsen over klaarkomen. In de zon. Kopje koffie erbij. Hoe doe jij dat? Goh? En jij? Oh, zo? Er zijn geen speciale lessen in seksscènes op de Filmacademie, nee. Ze leiden ook geen pornoregisseurs op.”

„De Filmacademie was een speeltuin, veilig. Afstuderen was spannend. Maar het gaat ook nu goed, nog steeds: een NPS-Kort! Een One Night Stand. Ik heb geld gekregen om mijn eigen scenario te ontwikkelen. Niet iedereen uit mijn klas heeft werk, maar als je afstudeerfilm in de smaak valt ligt er wel een traject klaar. In mijn producent Stienette Bosklopper van Circe heb ik een nieuwe coach gevonden. Zij creëert een ’filmschool’. Die houding is uitzonderlijk onder producenten. Circe is klein. Stienette werkt met Nanouk Leopold, met Eugenie Jansen. Zij helpt me bij de ontwikkeling van mijn eerste eigen scenario: ’Pangea’. Ik denk nu pas veel na over welke kant op wil, ook omdat ik nu scripts krijg van mensen die met me willen werken. Ik wil niet alle kanten op zoals Martin Koolhoven. Ik spiegel me meer aan iemand als Nanouk Leopold. Ik moet kiezen nu.”

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden