Niet leraar, maar landelijke test moet schooladvies bepalen

Concentratie bij groep 8 van de Nijkerkse Prins Willem-Alexanderschool.Beeld Nico Brons

Het was geen goed idee om leraren meer invloed te geven op het schooladvies van hun leerlingen. Hoewel de achterliggende gedachte best sympathiek is, moet Nederland alle kinderen toch weer onderwerpen aan een landelijke test om te bepalen welk niveau bij ze past.

Die aanbevelingen doet de Organisatie voor economische samenwerking en ontwikkeling (Oeso) in een uitputtend rapport over het Nederlandse onderwijsstelsel. Het is voor het eerst in tientallen jaren dat de Oeso een jaar lang het Nederlandse stelsel in de gaten hield.

Juffen en meesters hebben als het aan de Oeso ligt straks niets meer te zeggen over het schooladvies. Zij laten zich onbewust te veel leiden door de eisen van ouders en bovendien hebben ze geen zicht op de prestaties van andere leerlingen in Nederland. Ze weten dus ook niet of hun leerlingen beter of slechter presteren dan gemiddeld.

Verder zouden leerlingen op een later moment hun schoolkeuze moeten maken en kunnen er best wat schoolniveaus samengevoegd worden. Welke daarvoor in aanmerking komen, zegt de Oeso niet. Ook moeten de grote scholengemeenschappen terugkeren, zodat leerlingen makkelijker op een hoger niveau verder kunnen.

Interview
Onderwijsdeskundige Louise Elffers wil ook dat het Nederlandse systeem verandert. "Scholen snijden kinderen vroegtijdig de pas af."

Eindtoets
De eindtoets in het basisonderwijs is sinds dit jaar minder belangrijk dan het oordeel van de leraar. Eerder dit jaar concludeerde de Onderwijsinspectie al dat kinderen met laagopgeleide ouders vaker een lager schooladvies krijgen dan kinderen met mondige hoogopgeleide ouders.

De Oeso verbaast zich niet alleen over de vroege selectie van leerlingen. De club van rijke landen vindt ook dat Nederlandse studenten niet zo gemotiveerd zijn en dat Nederlandse leraren weinig verdienen en meer begeleiding nodig hebben in de eerste jaren van hun carrière.

Wel het beste
Maar het rapport is niet alleen maar kommer en kwel. Ons systeem is een van de beste van alle Oeso-landen, jubelt het rapport. Het biedt kansen aan kinderen uit alle lagen van de bevolking, de basisvaardigheden van afgestudeerden zijn goed en vaak vinden ze snel een baan.

Ook fijn: we hebben een stevige Onderwijsinspectie en bakken met data over hoe leerlingen en studenten het doen.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden