Interview

Niet iedere leerling gedijt bij leuk en gevarieerd onderwijs

Leerlingen van de Prinses Marijkeschool in Den Haag buigen zich over de opgaven van de Cito-toets. Beeld anp

Al twintig jaar dalen de taal- en rekenprestaties van Nederlandse leerlingen. Wat is er aan de hand? Trouw vroeg het aan drie oude rotten in het vak.

Nederlandse leerlingen lezen en rekenen slechter dan hun ouders, maakte de Onderwijsinspectie vandaag bekend. De inspectie maakt zich zorgen, maar heeft geen echt sluitende verklaring voor de dalende resultaten. Daarom vroegen we aan drie leraren die al langer dan 20 jaar voor de klas staan wat er volgens hen aan de hand is.

Yvonne Aarts (49): Minder slimme kinderen zijn de dupe

Werkt 25 jaar in het basisonderwijs en is sinds 2012 coach voor basisschoolkinderen met een leerachterstand.

Beeld janssen-fotografie

Yvonne Aarts beaamt dat het niveau van kinderen achteruit is gegaan: “De manier waarop kinderen taal- en rekenvaardigheden­­ krijgen aangereikt is veranderd. Waar vroeger een bepaalde spellingsregel een week lang werd besproken en herhaald, wordt het nu één keer uitgelegd. Vervolgens moeten kinderen­­ aan het einde van de week een dictee maken om te testen of ze het hebben begrepen. Ze krijgen veel minder tijd om stof eigen­­ te maken.”

Een reden om niet meer ouderwets te stampen is volgens Aarts dat het onderwijs tegenwoordig vooral leuk moet zijn. “De lesdagen zijn versplinterd. Een half uurtje de tafel van twee, dan een half uurtje geld tellen. Dan weer een dictee. Het was voor de slimmere kinderen vroeger soms saai, maar van hoe het nu gaat raken de minder slimme kinderen in de war. Die zijn de dupe.”

Simon Trommel (61): Sommige leraren kunnen het niveau niet aan

Werkt 39 jaar als docent op het basis- en voortgezet onderwijs. Sinds tien jaar is hij interim-docent en komt hij op verschillende basisscholen.

Simon TrommelBeeld *

“Sommige scholen zijn heel prestatiegericht: het taal- en rekenonderwijs staat centraal. Daar zijn de resultaten een stuk beter dan op de basisscholen waar de nadruk ligt op ‘vaardigheden voor de 21ste eeuw’, zoals dat wordt genoemd. Wereldoriëntatie, omgaan met internet, leren samenwerken. Het idee is dat kinderen tijdens die vakken ook basisvaardigheden zoals taal aanleren, maar dan al doende. Maar slechts een heel klein deel kan dat. De grootste groep heeft eerst les nodig.” 

Behalve tussen basisscholen verschilt het niveau ook tussen leraren onderling, ziet Trommel. “Ik begeleid weleens Pabo-studenten. Sommigen van hen kunnen het rekenniveau van groep acht niet aan. Doordat het niveau van hun lessen minder wordt, presteren kinderen op het voortgezet onderwijs minder. Als zij zelf leraren worden is het probleem weer terug op de basisschool.”

Anja Wagener (48): Leraren krijgen te veel taken

Stond 25 jaar voor de klas. Nu werkt ze als intern begeleider en is ze mede-verantwoordelijk voor de kwaliteit van het onderwijs op twee basisscholen.

Anja WagenerBeeld *

Wagener herkent dat het taal- en rekenniveau van kinderen­­ is gedaald. Volgens haar komt dat vooral doordat de eisen zijn opgeschroefd. “Kinderen krijgen minder speeltijd. De overheid wil dat ze eerder op een bepaald niveau­­ zitten met rekenen en schrijven. Daarom voelen scholen de noodzaak kinderen steeds sneller door te laten­­ stromen naar groep 3. Dat betekent dat kinderen die daar misschien nog helemaal niet klaar voor zijn er toch al mee moeten beginnen. Dat is niet goed voor hun ontwikkeling.” 

Er wordt dus meer van kinderen gevraagd, vindt Wagener. En daarmee ook van leraren. “Maar die zijn uitgehold. Ze worden onderbetaald en hebben een steeds groter takenpakket. Ze hebben simpelweg de middelen niet om aan de eisen van de inspectie te voldoen.”

Lees ook: Nederlandse leerlingen rekenen en lezen slechter

De Onderwijsinspectie maakt zich zorgen over de afglijdende resultaten van Nederlandse leerlingen.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden