Niet elke Oost-Europese vrachtwagenchauffeur is een brokkenpiloot

Een slingerende vrachtwagen reed tegen een stilstaande politieauto aan op de Duitse snelweg A61 bij Viersen, net over de grens met Nederland. De politieauto werd 200 meter meegesleurd.Beeld EPA

Een dodelijk ongeval net over de grens met Duitsland waarbij een dronken Oekraïense vrachtwagenchauffeur op een politiepatrouille inreed, werpt de vraag op of Oost-Europese rijders meer brokken maken. Misschien íetsje meer.

Ze dachten dat ze met die blauwe zwaailichten goed zichtbaar waren, maar de vrachtwagen reed recht op hen in. Bij de botsing tussen de slingerende vrachtwagen en de stilstaande politieauto op de Duitse snelweg A61, net over de grens met Nederland, kwam een jonge agente (23) om het leven. Haar twee collega's raakten zwaargewond. Een van hen verkeert nog in levensgevaar. De technische recherche stelde gisteren vast dat de politieauto maar liefst tweehonderd meter werd meegesleurd.

Een veertigjarige Nederlander was getuige van de crash en had ook in Nederland alarm geslagen over de slingerende vrachtwagen. De Nederlandse politie seinde de Duitse collega’s in die de Oekraïense vrachtwagenchauffeur wilden tegenhouden. Na de aanrijding kon worden vastgesteld dat hij ruim 2 promille alcohol in zijn bloed had. In Nederland geldt voor ervaren bestuurders een alcohollimiet van 0,5 promille. Na drie glazen verdubbelt de kans op een ongeval, zeker als wordt gedronken in combinatie met moeheid en overbelasting.

Genuanceerder

Dat bij deze dodelijke aanrijding een chauffeur uit Oekraïne was betrokken, werpt de vraag op of bestuurders uit Midden- en Oost-Europa (de zogenaamde MOE-landen) vaker ongelukken maken. Hun oververtegenwoordiging in de politieberichten en krantenkolommen valt in ieder geval wel op. Toch laten de cijfers een genuanceerder beeld zien.

In het Basisbestand geRegistreerde Ongevallen Nederland (BRON) dat wordt gevoed door de politie en beheerd door Rijkswaterstaat, staat de nationaliteit van de vrachtwagenchauffeurs genoteerd die bij ongevallen betrokken waren. Tussen 2009 en 2013 (jongere cijfers zijn niet beschikbaar) vonden er in Nederland 7182 ongelukken met vrachtwagens plaats. Daarvan werden er 2611 door buitenlandse chauffeurs veroorzaakt en bij 2497 ongelukken zat een Nederlander aan het stuur. Bij 2074 gevallen is niet duidelijk uit welk land de bestuurder komt. 

Toename

Deze cijfers zeggen weinig, als niet het totale aantal vrachtwagens (buitenlands én Nederlands) bekend is. Daarover geeft het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) meer informatie. Het vervoer door buitenlandse rijders neemt in ieder geval sterk toe. In 2015 vervoerden zij in totaal 40 miljoen ton aan goederen vanuit Nederland naar het buitenland. Dat was bijna zes procent meer dan het jaar daarvoor, en die stijging kwam geheel voor rekening van vrachtauto’s uit de MOE-landen. 

Daarmee werd in 2015 42 procent van het totale grensoverschrijdende wegvervoer vanuit Nederland door buitenlandse voertuigen verzorgd. Dat neemt anno 2017 nog steeds toe. In vergelijking met 2014 steeg het wegvervoer door Slovenen met 59 procent en door Bulgaren met 57 procent.

Omdat de buitenlandse chauffeurs op basis van de bekende cijfers dus iets meer ongevallen veroorzaken (2611 tegen 2497), terwijl zij minder vaak op de Nederlandse weg zijn (42 procent in 2015), is er wel degelijk sprake van een oververtegenwoordiging. Maar die maakt niet van elke Pool of Oekraïner een brokkenpiloot.

Takelwerkzaamheden na het dodelijk ongeval bij Viersen in Duitsland.Beeld EPA
Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden