Niet de deeltijdjuf is heilig, maar goed onderwijs

De mening van de krant, verwoord door leden van de hoofdredactie en senior redacteuren.

Goed onderwijs is niet goed genoeg, het moet geweldig zijn. Met dit uitgangspunt van het Nationaal Onderwijsakkoord in de hand liet hoogleraar onderwijsbestuur Edith Hooge deze week een bommetje ontploffen door te stellen dat de deeltijdjuf een hinderpaal is bij het realiseren van deze ambitie. Op basisscholen in Nederland werken vooral vrouwen in deeltijd. Sommigen vier dagen, maar een derde van alle meesters en vooral juffen werkt drie dagen of minder. De onderwijsinspectie heeft al eens vastgesteld dat parttimers minder goed kunnen omgaan met de uiteenlopende niveaus van kinderen, ook als deze docenten ervaren zijn en al twintig jaar voor de klas staan.

Wanneer die baan drie dagen is of nog minder, valt niet te verwachten dat deze docenten zich enorm zullen inzetten om zichzelf te verbeteren, stelt Hooge.

Ze schopt met haar opmerking tegen gevoelige schenen. Het is dan ook heel begrijpelijk dat haar analyse heftige reacties oproept, zoals van ouders die het juist waarderen dat hun jonge kinderen twee juffen hebben. Edith Hooge komt met haar kritiek op deeltijdbanen aan een verworvenheid die het mogelijk maakt werk en zorg te combineren. Tegelijkertijd hangt ze een negatief label aan het grote aantal vrouwen dat in het basisonderwijs werkt.

Maar haar analyse krijgt betekenis omdat die onderdeel is van haar zorg of het basisonderwijs wel voldoende de talenten van kinderen aanspreekt. Kinderen moeten nu geweldig goed leren om later in de samenleving hun plaats te vinden, daaraan hun bijdrage te kunnen leveren. Dat is haar drijfveer, en die verdient daarom serieuze aandacht.

Hooge legt verband tussen parttime werken en kwaliteit van onderwijs. Bij zoiets belangrijks als onderwijs aan jonge kinderen moet iemand af en toe opstaan en pijnlijke vragen durven stellen, om zo tot een volgende stap te kunnen komen, als die nodig blijkt.

Als het inderdaad zo is dat basisschoolkinderen tekortkomen doordat ze te veel juffen of meesters hebben met een kleine deeltijdbaan, dan vraagt dat actie van de bestuurders in het onderwijs. Vanuit hun ervaring zijn enkele onderwijsbestuurders Hooge al wel bijgevallen. De ambitie van goed onderwijs vraagt kennelijk om meesters en juffen die vaak genoeg aanwezig zijn op school en misschien is vier dagen per week daarvoor genoeg.

Niet de deeltijdjuf is heilig, maar de kwaliteit van het onderwijs aan kinderen, zeker op de basisschool.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden