Niet boos op Beyoncé, wel een beetje teleurgesteld
Het zijn niet alleen de dansbewegingen, het is de hele enscenering. In Countdown, de nieuwe video van Beyoncé, kijken we door een tralieraam, en zien we de zangeres vergezeld van drie danseressen in een industrieel aandoende gang. Precies zoals in Rosas danst Rosas, een van de klassiekers van de hedendaagse dans, dat de Belgische choreografe Anne Teresa De Keersmaeker in 1983 schreef. Ook uit haar stuk Achterland (1990) leende Beyoncé.
Plagiaat? "Het is wel echt pikken", liet de choreografe weten. Ook Beyoncé heeft inmiddels toegegeven dat het werk van De Keersmaeker een 'inspiratie' was. Niet de enige overigens, voegde ze daar aan toe; de clip hangt aan elkaar van referenties naar dans uit de jaren zestig, zeventig en tachtig.
Moet je kortom wel van plagiaat spreken, of van een eerbetoon? "Ik ben niet boos", liet De Keersmaeker weten. "Beyoncé is niet de ergste plagiator, ze zingt en danst goed, en heeft goede smaak. Maar aan de andere kant horen er protocollen bij dit soort acties, ik kan me niet voorstellen dat zij en haar team daar niet van op de hoogte zijn." De Keersmaeker zal dus wel advocaten inschakelen. Gek, dat het dertig jaar duurt voordat avant-garde werken doorsijpelen naar de mainstream, voegde de choreografe daar nog filosoferend aan toe. Daarbij verandert het karakter van het werk wel.
"In de jaren tachtig werd dit werk gezien als een feministisch statement. Nu ik Beyoncé het zie dansen, vind ik het aangenaam om te zien, maar het heeft zijn scherpe randje verloren. Het is verleidelijk op een onderhoudende, consumentistische manier."
undefined