Niet alleen pizza en sushi, ook boerenkool laten we nu thuis bezorgen

Onder de noemer Allerhande Kookt ging Albert Heijn Allerhande-maaltijden vers bereiden en bezorgen. Beeld ANP

In de keuken staan voor de dagelijkse maaltijd hoeft niet meer. Als het aan Albert Heijn, Unilever en Thuisbezorgd.nl ligt, wordt het eten vaker online besteld.

Waarom zou je een andijviestamppot of pasta-met-zalm zelf koken als je zo’n maaltijd ook kunt bestellen via internet? Multinationals Unilever, Albert Heijn en Thuisbezorgd.nl denken dat consumenten vaker gaan kiezen voor het bezorgen van de dagelijkse maaltijd: de stamppot of pasta die mensen normaal gesproken zelf in elkaar draaien.  

Vandaar dat Unilever in Rotterdam experimenteerde met de Stamppot Keuken met Unox en Albert Heijn in Amsterdam een bezorgrestaurant opende onder de naam Allerhande Kookt. Beide bedrijven werken met koeriers van Thuisbezorgd.nl.

Gezonde bestelling

“Een maaltijd thuis laten bezorgen is nu nog vaak een soort uitspatting”, zegt Alewijn Brouwer, manager bij Unilever. “Het is of iets bijzonders of iets ongezonds. Wij denken dat mensen ook graag iets gezonds willen bestellen dat niet al te duur is. Bijvoorbeeld als ze geen tijd hebben om te koken of als ze geen ingrediënten in huis hebben.”

Volgens Albert Heijn raakt online bestellen meer en steeds meer ingeburgerd. “Mensen willen minder tijd besteden aan het huishouden, koken en boodschappen doen”, zegt woordvoerder Anoesjka Aspeslagh. “Ze besteden meer geld aan thuisbezorgde maaltijden.”

Jitse Groen, topman van Takeaway.com, het moederbedrijf van Thuisbezorgd.nl : “Nu bestellen mensen gemiddeld 11,4 keer per jaar een maaltijd. Ze doen dat vooral op vrijdag en zondag.” Meestal is dat niet de gewone dagelijkse maaltijd, maar pizza,  sushi of Pakistaans eten. “Als we willen dat mensen ook doordeweeks vaker kiezen voor bezorging, moeten we ons aanbod verrijken met goedkope maaltijden die je zelf zou kunnen koken. Je gaat niet elke dag pizza eten”, zegt Groen.

Stamppot

Voordat Unilever ging experimenteren met de verkoop van stamppotten met Unoxworst, wilde Brouwer de markt aftasten. Hadden mensen wel de behoefte om een stamppot te bestellen? Hoe kon het merk Unox het beste worden ingezet? Brouwer gebruikte voor zijn marktonderzoek banners op websites. “Animo was er zeker. Ook bleek dat mensen positiever reageerden op ‘Stamppot Keuken met Unox’ dan op ‘Unoxstamppot’.

Unilever maakte gebruik van een horecagelegenheid in Rotterdam die overdag werd gebruikt, maar ’s avonds niet. Voor het bereiden van de stamppotten nam het bedrijf een cateraar in de arm. Na het maken van foto’s van de gerechten hoefde Brouwer alleen nog de digitale winkel in te richten. “We kregen de postcodes van het bezorggebied van Thuisbezorgd.nl en toen zijn we van start gegaan.”

De eerste zes weken van dit jaar kon de Rotterdammer bij de Stamppot Keuken terecht voor, bijvoorbeeld, Stamppot With Love (met witlof), de Super Stamppot (van boerenkool) en de Vergeten Stamppot (met pastinaak). Prijs: 7,99 per portie. Daarna sloot het restaurant. Cijfers over het aantal bestellingen en de waarde per bonnetje, wil Brouwer niet geven, omdat hij de concurrentie niet wijzer wil maken. Maar: “Het experiment verliep zo goed dat we niet alleen denken over de verdere ontwikkeling van de stamppotkeuken, maar ook over het opzetten van een soepkeuken.”

Alle doelgroepen

Waarom experimenteert Unilever, dat zijn producten altijd aan winkels levert, met directe verkoop? “Consumentengedrag verandert en wij moeten daarin mee”, zegt Brouwer. “Wij willen met onze merken alle doelgroepen bereiken, op alle momenten en op alle locaties. Vandaar dat je al langer Ben & Jerry’s kan laten thuisbezorgen.”

Vooralsnog blijft de Stamppot Keuken nog een tijdje gesloten. “Stamppot is een seizoensproduct. We moeten nog kijken hoe we het in heel Nederland kunnen doen én hoe we er geld mee kunnen verdienen.”

Voor Albert Heijn is ‘Allerhande kookt’ allesbehalve een experiment. De keuken in Amsterdam-West is een blijvertje. “We waren al bezig met het bereiden van eten in onze winkels”, zegt woordvoerder Aspeslagh. “Dit is de volgende stap richting de horeca. We zijn dan ook bereid een behoorlijke investering te doen.”

Het concept draait om de recepten van Allerhande. “Je krijgt het recept van het gerecht erbij, zodat je het volgende keer ook zelf kunt maken”, zegt Aspeslagh. De klant heeft de keuze uit gerechten als ‘Pappardelle met zalm en artisjok’ en ‘Hachee van shiitake met hete bliksem en bietensalade’. “Vooral de Beef Rendang met snijbonen wordt goed verkocht.” De prijzen van de gerechten liggen tussen de 8,50 en de 11,50 euro.

Duurder

Albert Heijn werkt met drie ingehuurde medewerkers op een locatie in Amsterdam-West. “Chef-kok Leendert Klaassen heeft met ons de receptuur ontwikkeld”, vertelt Aspeslagh. “Niet al het eten blijft goed als het een half uur in een bezorgbox zit. Daarom moesten we de Allerhande-recepten hier en daar aanpassen.” Na lancering bleek de pad thai alsnog ongeschikt voor bezorging. “Er waren te veel reacties dat de maaltijd te vochtig was.” Over thuisbezorgen elders in het land, wil het bedrijf nog niets kwijt.

Gaat het zo’n vaart lopen met het thuisbezorgen van de dagelijkse maaltijd? Groen van Thuisbezorgd.nl relativeert. “Ik verwacht niet dat er nu ruimte is voor 1500 boerenkoolrestaurants. Ondanks de lage prijzen van Albert Heijn en Unilever is bezorging  nog altijd duurder dan zelf in de keuken staan.” 

Toch is het commercieel interessant voor Unilever en Albert Heijn, denkt Groen. “Via internet kun je vraag en aanbod makkelijker dan ooit bij elkaar brengen en inspelen op wat de klant wil.” Albert Heijn heeft dat al gemerkt, zegt Aspeslagh. “De flammkuchen liepen zo goed dat we daar nu een aparte online winkel voor hebben geopend.”

Broodtrommel of pokebowl?

“Nederlanders nemen van oudsher brood mee van thuis in hun broodtrommeltje”, zegt Jitse Groen van Takeaway.com, dat behalve in Nederland ook in elf andere landen opereert. “In Duitsland heb je twee bezorgpieken: rond de lunch en ’s avonds. Maar Nederland is een broodland. Ik had niet verwacht dat daar ooit verandering in zou komen.” Nu ziet Groen toch dat het bezorgen van lunches in de steden populairder wordt. “Denk aan salades en pokebowls. Steeds meer mensen laten hun broodtrommel thuis.”

Lees ook: 

Albert Heijn kiest voor meer vers en minder vuilniszakken

Het aanbod in veel AH-winkels zal langzaam veranderen: meer verse producten en minder huishoudelijke artikelen als vuilniszakken, luiers en schoonmaakmiddelen. Die producten kopen consumenten steeds vaker online.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden