Niet alleen maar aan de kant staan

Vanaf 12 september op zondag om 22.15 uur bij de KRO, Nederland 2.

’Brandpunt’ was voor Aart Zeeman een reden om journalist te worden. „Als ik Aad van den Heuvel erop uit zag trekken dacht ik: fantastisch als ik dat ook zou mogen. De grote namen van dat programma waren helden voor me. Het intro stond voor kwaliteit. ’Brandpunt’ was het venster op de wereld.”

Zeeman stond in 1996 aan de wieg van actualiteitenrubriek ’Netwerk’, de samenwerking tussen ’Brandpunt’, ’Televizier’ (Avro) en ’Hier en Nu’ (NCRV), waar hij al jaren werkte. Hij was er trots op te gaan samenwerken met collega’s uit die journalistieke Brandpunt-traditie. Nu is hij één van de gezichten van het nieuwe ’Brandpunt’, waaraan verder Fons van der Poel, Sven Kockelman en Wouter Kurpershoek verbonden zijn. „Belangrijk vind ik dat we de mogelijkheid krijgen om grotere verhalen vertellen. Niet gelijk ergens op af springen, maar eerst nadenken. Dat was bij de actualiteitenrubrieken steeds minder mogelijk. Je zag het op al die redacties: maken, uitzenden en weer een nieuwe dag. Een bericht op Teletekstpagina 101 en hup, je dook erop af, ook omdat de rubriek nu eenmaal vol moet. Onderwerpen die te duur of ingewikkeld zijn, haalden de redactievergadering niet eens meer. In ’Brandpunt’ willen wij op zondagavond met een eigen keuze komen, los van de waan van de dag.”

Het oude ’Brandpunt’ trok miljoenen kijkers. „Dat was in de tijd van het kijkcijfercommunisme. Je had twee zenders en iedereen keek wel, wat er ook op kwam.” Kijkcijfers zijn belangrijk voor een massamedium, vindt Zeeman, maar de balans is zoek. „Je kunt nu spreken van kijkcijferterreur. Toen vorig jaar dat Turkse vliegtuig bij Schiphol uit de lucht was gevallen, kwam een manager met gebak op de redactie omdat een miljoen mensen naar ’Netwerk’ had gekeken. Dat is toch van de zotte. Kom met gebak als we minder kijkers trekken, maar wel een uitzending maken om trots op te zijn.”

De KRO zegt dat ’Brandpunt’ een sociaal gezicht krijgt. Is journalistiek niet objectief vertellen hoe het zit?

„Dat vind ik ook, vooral als je puur nieuws brengt. Ik heb zelf altijd geprobeerd om vanuit een zekere betrokkenheid te werken. Niet alleen aan de kant staan en iets signaleren. Je moet geen actievoerder worden, verre van dat, maar je boosheid of verbazing kun je meenemen in de reportage. Vanuit die betrokkenheid gaan we ’Brandpunt’ maken: de verslaggevers zijn ter plaatse en verliezen niet het menselijk perspectief uit het oog. Onze persoonlijkheid beïnvloedt het resultaat.”

’Brandpunt’ wil veel ruimte geven aan onderzoeksjournalistiek en buitenlandreportages. „Daarmee ben ik als een kind zo blij. Het zijn dan wel de duurste takken van sport, maar de KRO zei ook bij bezuinigingen in ’Brandpunt’ te blijven investeren.”

„Buitenland is vaak een ver van mijn bed show. Hoe kun je dat verre bed wat dichterbij brengen? Hopelijk door te laten zien dat de verslaggever er voor jou naartoe is gegaan, en dat hij je in het verhaal trekt.”

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden