Niemand kan om schadelijke gevolgen harder rijden heen

Er is al veel geschreven, en nog meer gespeculeerd, over de gevolgen van het verhogen van de maximumsnelheid van 120 naar 130 kilometer per uur. Het bureau Goudappel Coffeng, het grootste verkeersadviesbureau van Nederland, heeft die effecten nu in kaart gebracht. Uit eigen beweging. Een opdracht lag er niet, ook niet van het kabinet, dat de maatregel wel al aankondigde in zijn regeerakkoord.

De gevolgen zijn duidelijk: als op alle 120-snelwegen tien kilometer harder mag worden gereden, dan leidt dat tot 15 doden en tweehonderd extra gewonden per jaar. De uitstoot van CO2 neemt met 2,5 procent toe, en de norm voor stikstof wordt op nog meer plekken overschreden dan nu al het geval is.

De conclusie is zonneklaar: niet doen. Want wat zijn een paar minuten tijdwinst waard als daar mensenlevens tegenoverstaan? En als dat harder rijden de milieuvervuiling vergroot? Zoveel schade aan mens en omgeving zal niemand voor zijn rekening willen nemen.

VVD-kamerlid Aptroot komt echter tot een andere conclusie. Met één pennenstreek veegt hij het rapport van tafel. Prutswerk vindt hij het, afkomstig van een ’linkse anti-autoclub.’ Veel meer dan dit soort gemakzuchtige kreten – geheel in de stijl van gedoogpartner PVV– heeft Aptroot niet in huis.

Het vervelende is dat ook de argumentatie van het kabinet minimaal is. In het regeerakkoord kondigen VVD en CDA de verhoging van de maximumsnelheid aan zonder enige nadere toelichting. In de regeringsverklaring plaatste premier Rutte deze maatregel in het kader van de investeringen in wegen en spoor, de ’hardware’ van de economie. Maar ook daaruit wordt de noodzaak niet duidelijk.

Net als in het regeerakkoord, maakte de minister-president van VVD-huize wel een voorbehoud. Verhogen van de maximumsnelheid kan alleen als de verkeersveiligheid en de regels voor lucht en geluid het toelaten.

Vorige week had Rutte nog geen feiten. Nu heeft hij het onderzoek van een gerenommeerd adviesbureau, en de woorden van zijn geestverwant Aptroot. Het kabinet gaat een eigen studie verrichten. Er valt vast wel wat af te dingen op de conclusies van Goudappel Coffeng. Maar de richting is helder: meer schade aan mens en milieu.

Zolang de coalitiepartijen niet duidelijk kunnen maken wáárom er zo nodig harder moet worden gereden, is nieuw onderzoek verspilde moeite, en zonde van het geld.

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden