'Niemand controleerde of we wel huiswerk maakten'

'Ja, 2010 was een slecht jaar, klaar." Rector Bart van den Haak van scholengemeen- schap Laar en Berg in Laren draait er in zijn werkkamer midden in de Gooise bossen niet omheen. Met een drie bungelt de school onderaan de lijst van havoafdelingen in het land. Zorgelijk, erkent hij, maar geen reden om het hele beleid om te gooien. "Dat doen we pas als ons onderwijs de leerlingen niet goed voorbereidt op het leven na Laar en Berg. Die signalen krijg ik niet."

Volgens de rector, die net een jaar in functie is, was 2010 een jaar dat zich ontwikkelde volgens Murphy's Law: nadat één ding misging, ging alles mis. Docenten werden ziek en waren niet te vervangen, scholieren liepen op hun tenen en waren niet genoeg voorbereid op de examens. Resultaat: acht vakken scoorden een onvoldoende.

"Het was een ongelukkige samenloop van omstandigheden. Maar zo kun je ook een topjaar hebben waarin alles klopt. We moeten het ook niet groter maken dan het is: het gaat om een paar tiende meer of minder."

Havoleerlingen uit de bovenbouw, die zich het jaar nog goed herinneren, noemen nog een andere reden voor de lage score: de school liet de havisten veel te vrij. "Het was een zooitje", zegt Dirk-Jan Rissik (18) na zijn les Frans. "We hadden veel keuzewerktijduren", voegt Laura Amiabel (16) toe. "Dan moesten we huiswerk maken, maar gingen we in de aula zitten. Niemand controleerde ons."

Zo'n vrijblijvende sfeer is funest voor havisten, erkent Van den Haak, die de 'ophokuren' inmiddels heeft ingeroosterd. Lanterfanteren in tussenuurtjes is er niet meer bij, opkomst is verplicht. "Voor havisten is het prettiger om meer handvatten te krijgen."

Dat merkt ook havomanager André Chaigneau. "Havo-leerlingen zullen eerder hard werken omdat de sfeer in de klas goed is. Ze zijn gevoelsmensen." Is de sfeer niet goed, dan kan een ongemotiveerde scholier de rest van de klas binnen mum van tijd aansteken.

Met het recente aantreden van Van den Haak is de school veranderd, zeggen de leerlingen. Hij loopt door de gangen, vraagt hoe het gaat en is streng, maar rechtvaardig. Een man bij wie de deur open staat en de drempel niet te hoog is, maar waarvoor je ook wilt werken. "Hij straalt autoriteit uit", aldus Dirk-Jan.

Aan borstklopperij doet de rector niet. "Maar als zij vinden dat ik een goede bijdrage lever, dan is dat mooi." Hij heeft heldere ideeën voor Laar en Berg. De school moet leerlingen klaarstomen voor de eenentwintigste eeuw en hen voorbereiden op de wereld na de middelbare school. Of zijn school daarin slaagt, valt volgens Van den Haak niet uitsluitend te meten in cijfers.

"Veel scholen spelen op safe door de eindexamens oeverloos voor te bereiden. Je kunt bij talen heel gericht gaan oefenen op leesvaardigheid en daarmee een paar tiende hoger scoren op het examen, maar je verpauptert je curriculum. Spreekvaardigheid, waar je in de praktijk veel aan hebt, komt dan minder aan bod."

Aan dat 'cijfergeweld' weigert Van den Haak mee te doen. Hij zet zijn schooldeuren naar eigen zeggen ook wagenwijd open voor vmbo'ers die hun havodiploma willen halen. Cijfereisen stelt de school niet, in tegenstelling tot veel andere scholen. "Dan zou je er leerlingen uit filteren die in potentie goede havisten zijn. Dat vind ik een treurige zaak."

Dat zijn aanpak zijn weerslag kan hebben op de cijfers, neemt hij op de koop toe. "Natuurlijk vind ik dat deze school in de groene zone moet zitten, maar de cijfers die daar bij horen vind ik niet zo interessant. Belangrijker vind ik dat een alumnus zegt: het onderwijs op Laar en Berg heeft er voor mij toe gedaan."

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden