Nicole brengt allure van Grace naar Cannes

Perfecte timing. Vlak voor de persconferentie van 'Grace of Monaco', die gisteravond het Filmfestival van Cannes opende, werd het nieuws de wereld in geslingerd dat het Grace Kelly-portret - na maanden van ruzie tussen de Franse regisseur en Amerikaanse distributeur - gewoon in roulatie gaat in de VS.

"Dit is de enige versie van de film, maar mocht er nog iets moeten worden veranderd, dan doen we dat samen, in overleg", aldus de Franse regisseur Olivier Dahan, die Marion Cotillard al eens een Oscar bezorgde voor het Edith Piaf-portret 'La Vie en Rose'.

Biopics over beroemdheden, gedeeltelijk gefictionaliseerd of niet, doen het goed. De Hollywood-scenarist van 'Grace of Monaco', ene Arash Amel, heeft zich al over een nieuw spraakmakend filmsterrenleven gebogen, dat van Ingrid Bergman, die man en dochter verliet voor de Italiaanse regisseur Roberto Rossellini, iets waar eind jaren veertig, begin jaren vijftig schande van werd gesproken.

Over naar Nicole Kidman, die gistermiddag in een hagelwitte jurk en met lange, goudblonde lokken haar entree maakte op de beroemde Boulevard de la Croisette. Ja, met dezelfde aristocratische allure waarmee Grace Kelly dat in 1955 deed. "Ik ben alleen nooit getrouwd met een prins", aldus Kidman. "Hoewel, ik ben wel getrouwd met een prins, a country prince", daarmee verwijzend naar haar echtgenoot, countryzanger Keith Urban. Over de boze Grimaldi-familie in Monaco zei Kidman zich verdrietig te voelen. "Het stemt mij droevig, maar ik begrijp het: de film gaat over hun moeder en vader, en die willen zij beschermen."

'Grace of Monaco' neemt een behoorlijk kritisch standpunt in over Prins Rainier die liever niet heeft dat zijn vrouw zich anno 1962 uitspreekt of haar haren kort knipt. Ook zou hij haar hebben verboden ooit nog in een film op te treden. Dahan toont het prinsdom aan de Middellandse Zee waar de Grimaldi's sinds de dertiende eeuw de scepter zwaaien, als een gouden kooi waarin Grace Kelly er het beste van probeert te maken.

Ze besluit de rol van de prinses te 'spelen', wat een aardig inkijkje geeft in het acteursvak. Zo zet ze al haar charmes in bij een heftig politiek dispuut tussen haar man en de Franse president De Gaulle. De laatste valt als een blok voor haar, noemt haar zelfs een Amerikaanse Aphrodite.

Een meesterwerk is het niet, daarvoor neemt 'Grace of Monaco' te veel flauwe bochten, maar waar ik wel benieuwd naar ben: in hoeverre zouden er digitale technieken zijn ingezet om Kidman op Kelly te laten lijken? Soms is de gelijkenis echt onthutsend. In andere scènes weer helemaal niet. We zijn in het tijdperk waarin we samen met Werner Herzog in 3D in een grot kunnen afdalen, en het Japanse monster Godzilla kunnen reanimeren. Er wordt naar lieve lust gefotoshopt. Wat speelt zich eigenlijk allemaal af in de biopic-fabriek?

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden