Nico is al zijn hele leven blind, maar moet dat toch keer op keer bewijzen

Brailleleesregel waarmee digitale informatie kan worden gelezen.Beeld RV

Mensen met een chronische beperking moeten steeds weer een doktersbriefje halen. Dat zijn ze zat.

Al zijn hele leven lang is Nico van der Kolk (65) nagenoeg blind. Om toch te kunnen lezen, maakt hij gebruik van een brailleleesregel. Voor de vergoeding van dit soort hulpmiddelen kan hij terecht bij zijn zorgverzekeraar VGZ. Maar bij iedere aanvraag moet hij weer een verwijzing van zijn oogarts laten zien om te bewijzen dat hij echt blind is. Na al die jaren is hij daar klaar mee.

"Het is bij de zorgverzekeraar bekend dat mijn beperking vaststaat en onomkeerbaar is. Dan is het toch vreemd dat ik elke keer een nieuwe gedagtekende indicatie moet sturen? Ik ervaar dit als heel vervelend, zinloos en vernederend. Daarnaast is dit onnodige bureaucratie, iets wat de overheid al jaren zegt terug te willen dringen", aldus van der Kolk.

Papierwinkel

Niet alleen hij ergert zich aan deze gang van zaken. "Bij onze achterban leidt dit tot grote frustratie", zegt Mirjam Boers van de Oogvereniging. Dit geldt ook voor mensen met een andere blijvende beperking. "Het stoort hen enorm elke keer door die immense papierwinkel te moeten gaan. Ze worden er ziek van steeds zo'n verklaring van de arts te moeten geven", aldus een woordvoerder van Ieder(in), de belangenorganisatie voor mensen met een beperking of chronische ziekte.

Bij iedere zorgverzekeraar is de vergoeding van hulpmiddelen hetzelfde geregeld, overstappen heeft dus geen zin. "Als branchevereniging maken wij die regels niet", zegt woordvoerder Koen Venekamp van Zorgverzekeraars Nederland. "Maar de meeste zorgverzekeraars hebben met leveranciers afgesproken dat mensen met een chronische beperking niet steeds opnieuw een verklaring hoeven in te dienen".

De praktijk blijkt echter weerbarstig. Uit een rapport van het Landelijk steunpunt (mede)zeggenschap van april 2015 blijkt dat bureaucratie en de aanvraag van hulpmiddelen een groot knelpunt is voor mensen met een visuele beperking of oogaandoening. Ook hebben oogpatiëntenorganisaties gezamenlijk een petitie opgesteld waarin zij 'zorgverzekeraars, zorgaanbieders en hulpmiddelenleveranciers verzoeken te stoppen met het vragen van onnodige verklaringen van artsen'. "We zijn met zorgverzekeraars in gesprek gegaan om te kijken of dit makkelijker kan", zegt Boers van de Oogvereniging.

Serieus

Zorgverzekeraar VGZ laat in een reactie weten deze signalen serieus te nemen. Hij voert sinds 2016 veranderingen door, aldus woordvoerder Jan Sinnige. "Bij gecontracteerde leveranciers hebben klanten met een chronische aandoening geen doktersbriefje meer nodig", zegt hij. Dit is echter nog niet voor alle aanbieders geregeld. Sinnige: "Het kan zijn dat klanten nog om een verklaring wordt gevraagd of dat er iets misgaat in de communicatie. Is dat het geval, dan horen wij dat graag."

Van der Kolk heeft zijn klacht over de werkwijze in oktober vorig jaar al gemeld bij VGZ. Na maanden van mailwisselingen en telefoongesprekken is hij nog niet tevreden over de beloofde veranderingen: "Ik ervaar het als zeer teleurstellend en volstrekt onvoldoende." Van der Kolk moet nog steeds verwijzingen van zijn dokter meesturen. Waar dat aan ligt gaat VGZ volgens Sinnige uitzoeken.

Het gaat inderdaad wat stroef, geeft VGZ toe. "Maar wij zijn er niet om patiënten te pesten, we willen zo snel mogelijk aan de slag. Dit is echter niet met één druk op de knop geregeld. We zijn in gesprek met leveranciers, maar wanneer alles voor elkaar is, durf ik niet te zeggen", aldus Sinnige.

Lees ook: Wetenschappers: 'Aantal blinden is in 2050 verdriedubbeld'

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden