New Yorkse opera, maar dan zonder vliegreis

Aangenaam verrast is het Amsterdamse Tuschinski. De live-vertoning in de bioscoop van opera’s vanuit The Metropolitan Opera in New York blijkt bijzonder populair. „Bij ons gaat het doek echt op.”

Het begon op een zaterdag in december 2007 met een uitvoering van Charles Gounods ’Roméo et Juliette’. Vanuit The Metropolitan Opera (Met) in New York werd die romantische opera – met sterren als Anna Netrebko en Roberto Alagna – live doorgestraald naar ruim zevenhonderd bioscopen overal ter wereld.

Het idee om de matineevoorstelling die de Met sinds jaar en dag op zaterdagen heeft – en vaak laat vastleggen – mondiaal beschikbaar te stellen, kende meteen veel enthousiaste aanhangers. In Nederland deden naast Pathé-bioscoop Tuschinski ook filmzalen in Den Haag en Ede mee. Vanwege het succes is het aantal bioscopen in Nederland nu uitgebreid van vijf naar twaalf.

Komende zaterdag begint het vierde seizoen van dit Metropolitan Opera Live-project met een rechtstreekse uitzending van Richard Wagners ’Das Rheingold’. Het is het eerste deel van de langverwachte nieuwe productie van ’Der Ring des Nibelungen’, waarvoor de Met regisseur Robert Lepage uitnodigde.

Lepage is vooral bekend van zijn werk voor Cirque du Soleil. De enscenering, die vorige maand onder leiding van James Levine in première ging, kreeg veel superlatieve kritieken en belooft spectaculaire toneelbeelden en een sublieme cast, aangevoerd door Bryn Terfel als Wotan.

„Er is vanaf het begin heel positief op dit fenomeen gereageerd”, vertelt Tuschinki’s theatermanager David Hanemaayer, „vooral in Amsterdam. We hebben de kaarten voor alle voorstellingen dit seizoen – elf opera’s – op 1 juni in de voorverkoop gedaan. De kassa gaat bij ons om half twaalf ’s ochtends open, maar om negen uur stond er die dag al een lange rij voor het theater.”

„Daar waren we nogal door verrast en we hebben besloten om er een evenement van te maken. Het pand hebben we eerder open gedaan en we deelden gratis koffie uit. De rij werd uiteindelijk zo lang dat de laatsten ruim anderhalf uur moesten wachten voor ze aan de beurt waren. Sommigen gingen met honderden euro’s aan kaarten weg, voor meerdere voorstellingen tegelijk.”

Volgens Hanemaayer heeft het Tuschinski-theater een voordeel omdat het een opera-uitstraling heeft. „Mensen komen speciaal voor ons mooie theater waar het doek echt opgaat voordat de opera begint. We kunnen per voorstelling zo’n 750 mensen een plek bieden en voor sommige opera’s zijn we nagenoeg uitverkocht. Voor Verdi’s ’Don Carlo’ bijvoorbeeld, die in december op het programma staat, is haast geen kaartje meer te krijgen; ook bij ons hangt de kaartverkoop natuurlijk met de titel samen.”

Voor aanvang van een live-uitzending wordt er getest of beeld en geluid synchroon lopen en of de kwaliteit van beide goed is. Er staat op dat moment een hulplijn met New York open. Het beeld moet hd-kwaliteit hebben, zegt Hanemaayer, dat zijn de enige eisen die de Met stelt aan deelnemende bioscopen.

„Wij passen dolby digital- geluid wel aan aan de opera. In films is het lekker om een wegscheurende auto ook achter je te horen, maar voor een opera gelden andere maatstaven. In het eerste jaar heeft iemand van de Met ons theater bezocht en die was over een en ander zeer tevreden.”

„Verder is er geen feedback van New York; ze geven ons een run sheet zoals dat heet, zodat we weten of er wijzigingen in de cast zijn en wanneer de pauzes vallen.”

„Feedback is er wel van de bezoekers. We hebben een enquête gehouden waaruit blijkt dat sommige bezoekers het heel fijn vinden als er een inleiding is, anderen weer niet; die vinden het leuk om te zien hoe het theater in New York langzaam volloopt en de spanning zich naar het ’zaallicht uit’ opbouwt. Allemaal vinden ze het fantastisch dat ze zo’n opera live mee kunnen beleven.”

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden