New York, New York

New York Philharmonic
M.m.v. Frank Peter Zimmermann en Lang Lang. Gehoord: 13 en 14 februari in het Concertgebouw, Amsterdam.

Zo doe je dat, je publiek verleiden. Je vult de avond met een stoere drie- ledige hoofdmaaltijd - zelfbewust uitgevoerd op hoog niveau - en tegen het einde schotel je de luisteraars twee lekkere toetjes voor, waaronder een kopermoppie van het huis. Samenstellers van de kaart: het New York Philharmonic en chef-dirigent Alan Gilbert.

De eerste dis werd weggestreken door violist Frank Peter Zimmermann, met patent op een fluwelen toon mét kern, die hij gretig exploiteerde in het Vioolconcert van Beethoven. Charme van Gilbert is, dat hij de solist breed laat ademen en een uiterst behoedzame begeleiding nastreeft: niet het orkest is de grootmacht, maar de gast. En dat liet Zimmermann - dit seizoen artist in residence bij de New Yorkers - zich heerlijk welgevallen.

Dachten we net het neusje van de zalm al te hebben geproefd, volgde nog Ravels Tweede suite uit 'Daphnis et Chloé', met betoverende tinten en ruig orkestraal gedonder. De New Yorkers hadden alle nuances in huis en bewezen dat ook met sexy ritmes en pientere blazers in Stravinsky's Symfonie in drie delen.

En dat was nog maar aflevering één van de grote NYP-show. Het orkest is op tournee door Europa en maakte een tweedaagse tussenstop in Amsterdam. Voor het eerst trouwens dat Gilbert zijn troepen in het Concertgebouw voorging. De laatste keer dat de musici er zaten, was in 2005, onder leiding van hun vorige chef, Lorin Maazel. Orkestkind Gilbert - beide ouders speelden viool in het gezelschap, zijn moeder strijkt nog steeds mee bij de tweede violen - is de eerste geboren New Yorker die het orkest onder zijn hoede heeft.

Voor een extra stukje vuurwerk nemen we Lang Lang mee, moet de equipe hebben gedacht. Dat vuurwerk kwam er, en wel in het Eerste pianoconcert van Tsjaikovski, maar Langs spelkunst bleef vooral steken in bewonderenswaardige vingervlugheid zonder dat het luikje naar de ziel van het stuk werd geopend. Van de weeromstuit kwam ook de flexibiliteit van het orkest in het gedrang.

Geen vuiltje aan de lucht daarentegen in Prokofjevs Vijfde symfonie: exact afgewogen mengklanken, extreme sonoriteit. Groots en meeslepend van begin tot eind. New York, New York!Frederike Berntsen

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden