New Age.

New Age

In Trouw van 14 maart wordt in een artikel over New Age Bruno Borchert geciteerd: "Er is sprake van een athestische religie, waarin God en de goden zijn onttroond, niet uit onverschilligheid, maar uit onvermogen om nog langer in de traditionele vader- en moederbeelden te denken." Bij zo'n stelling weet ik niet of ik lachen of huilen moet. Het ontkennen van het bestaan van God omdat het traditionele beeld van God als vaderfiguur is verdwenen, is voor mij zoiets als: het ontkennen van het bestaan van de vrouw omdat het traditionele beeld van de vrouw als moeder en als huisvrouw is verdwenen.

Het feit dat je God niet in (denk-) beelden kan vangen, zal voor velen, vanwege de westerse rationalistische cultuur, moeilijk te aanvaarden zijn. Meer ruimte geven aan het gevoel, zal de behoefte aan rationalisering doen afnemen en de acceptatie dat God niet in beelden is te vangen, doen toenemen.

Bergschenhoek-P. A. Dubbelman

New Age (2)

Verheugend dat er van officele zijde (Raad van kerken) ook aandacht wordt geschonken aan het onderwerp New Age. Ik heb altijd geloofd in een God, Schepper van hemel en aarde.

Wat mij opvalt, is dat er binnen het officiele denkraam van de kerk onderscheid wordt gemaakt en God wordt opgesplitst in goden. De God van Abraham, Izaak en Jacob zou niet dezelfde God zijn als de God van New Age. Jammer dat er in de officiele kerk voor dit nieuwe denken geen ruimte is, terwijl New Age bij veel kerkmensen normaal, zij het op kritische wijze, bespreekbaar is.

Heerhugowaard-Joke Hoogeveen

SP

"Was er aan het begin van de jaren tachtig maar iemand als Bolkestein geweest, dan verkeerden grote groepen allochtonen niet in de benarde situatie waarin zij nu zitten" , verzuchtte David Pinto, directeur van het Inter-cultureel instituut uit Groningen in Trouw van 13 maart.

Op een vergelijking met Bolkestein zit ik niet te wachten. Maar ten behoeve van de duidelijkheid moet toch gemeld worden dat de Socialistiese partij al in 1983 heel nadrukkelijk pleidooien hield voor een verantwoorde aanpassing van allochtonen aan de Nederlandse samenleving.

Destijds wezen we al op de ernstige gevolgen die de concentratie van allochtonen in bepaalde wijken van grote steden zou hebben, op de noodzaak voor hen om Nederlands te leren en zich op de hoogte te laten stellen van hun rechten en plichten hier.

Als 'straf' voor onze van de gangbare 'minderhedenleer' afwijkende opvatting meenden velen onze partij toen spitsroeden te moeten laten lopen. Onze visie werd volslagen ten onrechte vertaald in 'aanpassen of oprotten'.

Inmiddels is het tij gekeerd. De werkloosheid onder allochtonen heeft gigantisch hoge niveaus bereikt; het analfabetisme onder met name Turkse en Marokkaanse vrouwen is enorm; de kansen voor de tweede generatie migranten zijn belabberd; en extreem-rechts ruikt zijn kans om de tegenstellingen tussen Nederlanders en migranten te misbruiken.

Nu klinkt er een algemeen pleidooi voor het leren van Nederlands door allochtonen. Velen wijzen op de gevaren van gettovorming op zwarte en witte scholen. Wij zijn daar blij mee. Nu kunnen de voorwaarden ontstaan voor een beter beleid voor allochtonen en Nederlanders.

Laten we hopen dat het niet bij woorden blijft. Nederlanders en allochtonen zijn lang genoeg in de steek gelaten door de politiek.

Rotterdam-T. Kox, secretaris SP

Marokkanen

In zijn artikel 'Praktisch werken aan integratie Marokkanen' (Trouw, 10 maart) probeert M. Cherouti, voorzitter van de Unie van Marokkaanse moskee-organisaties in Nederland, een aantal zaken veel mooier voor te stellen dan ze zijn.

In de eerste plaats de manier waarop hij als voorzitter van de Ummon gekozen is door de 'gelovigen'. Aan de bestuursverkiezingen kunnen jongeren en vrouwen niet deelnemen.

Bovendien worden deze verkiezingen altijd bijgewoond door vertegenwoordigers van het Marokkaanse regime (consuls en/of de ambassadeur), waardoor van vrije verkiezingen geen sprake kan zijn.

Volgens Cherouti onderhoudt zijn organisatie contacten met het Marokkaanse regime om religieuze redenen. Het klopt dat Ummon haar contacten met Marokko ook gebruikt om de Marokkaanse moskeeen hier van imams uit Marokko te voorzien.

De vraag is alleen of Cherouti en zijn 'gelovigen' daarmee de integratie van Marokkanen in Nederland een dienst bewijzen. Die integratie wordt mijns inziens niet gediend door preken, die 'gelovige mannen' moeten aansporen hun vrouwen thuis op te sluiten en die het aanschaffen van een tv ontraden, omdat die toch alleen maar gebruikt wordt om duivelse programma's uit te zenden.

Cherouti suggereert dat de bemoeienissen van het Marokkaanse regime met de situatie van Marokkanen in Nederland ten einde loopt, omdat men slechte ervaringen heeft met de Amicales-organisaties. Hij verzuimt echter te vermelden dat het 'thuisfront' in Marokko besloten heeft andere instanties op te zetten.

Er is inmiddels een ministerie voor 'migratiezaken' en een stichting die de naam Hassania draagt. Deze instanties zullen zich bezighouden met belangenbehartiging van Marokkaanse arbeiders in West-Europa.

Was dit ook niet de bedoeling van de Amicales in de jaren zeventig? Het zou mij in het geheel niet verbazen als deze instanties zich straks ontpoppen als een vervolg op de Amicales.

Schiedam-B. Sai

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden