Neutrale kerstbeker Starbucks 'krankzinnig politiek correct'

Na de Amerikanen zijn nu ook de onderkoelde Britten in alle staten. Aanleiding: de Amerikaanse koffieketen Starbucks heeft geen enkel christelijk symbool afgedrukt op de knalrode kerstbekers die het bedrijf voor de maanden november en december heeft geïntroduceerd. Daarmee maakt Starbucks zich volgens Britse politici schuldig aan het uitwissen van de westerse cultuur, en aan 'krankzinnige politieke correctheid'.

Die kreet komt van de Conservatieve Britse parlementariër Sir David Amess, die in The Independent geen goed woord over heeft voor het neutrale rode design met alleen het bedrijfslogo erop. Het ontbreken van religieuze symbolen op een beker voor de kersttijd noemt hij 'totale waanzin'. "Welke idioot heeft dit bedacht? Die zouden ze de laan uit moeten sturen!" Een Conservatieve collega is het roerend met Amess eens.

Maar het feit dat er geen sterren, kribbes of besneeuwde kerkjes op de beker staan, betekent nog niet dat Starbucks anti-christelijk is geworden. Eerdere jaren prijkte er een sneeuwpop of rendier op de bekers. Ook niet echt christelijk. Waarom dan ineens die ophef?

Jeffrey Fields, vice-president design bij de keten, roemt de eenvoud en rust van het nieuwe ontwerp. Mooi strak rood, om ontspannen de vakantietijd in te glijden, verklaart hij. En ter geruststelling: Starbucks verkoopt nog steeds de zogeheten 'Christmas Blend'.

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden