Neushoorns die je het liefst zou willen aaien

Geen sprankje levenslust stralen ze uit, deze twee neushoorns in gevangenschap. De grauwe kleuren maken het beeld van die kolossale dieren in hun naargeestige, kale hokken nog treuriger. Je zou ze willen aanraken of aaien. Die neiging wordt nog versterkt doordat de neushoorns zijn afgebeeld op twee wandkleden.

Dit tweeluik is aangekocht door het Centraal Museum Utrecht. Het is één van de opzienbarendste werken van de Britse kunstenaar Craigie Horsfield (Cambridge, 1949). Het bestaat uit twee wandtapijten die samen ruim tien meter lang zijn. Vorig jaar kocht het museum ook al werk aan van deze kunstenaar, eveneens met steun van de BankGiro Loterij.

Bijzonder aan dit kunstwerk is de combinatie van fotografie en textiel. Horsfield fotografeerde de neushoorns in 1990 in de dierentuin van Oxford. Deze foto's verwerkte hij bijna twintig jaar later in wandkleden van dikke geweven stof die voelt als de huid van een neushoorn. Daardoor beleef je nog sterker het treurige lot van deze gekooide dieren.

Zelf betitelt de kunstenaar zijn werk als 'surreële sporen van de werkelijkheid'. Ook zonder dat gewichtige jargon is duidelijk waarom hij deze neushoorns zo heeft afgebeeld.

Horsfield begon als schilder, maar ging al snel experimenteren met andere media en technieken. Zijn foto's zet hij niet alleen over op wandkleden, maar ook op fresco's, aquarellen en mozaïek. In 1996 was hij genomineerd voor de Turnerprijs.

Het tweeluik is nu nog niet te zien. Het museum bewaart deze aankoop voor de grote tentoonstelling die het eind 2016 wijdt aan Horsfield.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden