Netflix wordt weer flink duurder en zet volop in op eigen producties

Beeld AFP

Juist vanwege eigen producties als ‘Bird Box’ en ‘Tidying up with Marie Kondo’ kan Netflix het maken om de prijs omhoog te gooien in de Verenigde Staten, voor de vierde keer.

Netflix voerde deze maand de grootste prijsstijging ooit door. Maar de streamingdienst kan het maken. De verwachting is dat veel van de 58 miljoen Amerikaanse abonnees Netflix trouw zullen blijven, zelfs al moeten zij vanaf deze maand 13 tot 18 procent meer betalen. Niet in de laatste plaats omdat de prijs volgens analisten nog altijd schappelijk is voor de grote hoeveelheid aan materiaal die abonnees kunnen bekijken.

Bovendien kan Netflix ook op de goede wil van zijn klanten rekenen, omdat de extra inkomsten bedoeld zijn om nog meer eigen producties af te leveren. Ook wil Netflix het geld gebruiken om verder te experimenteren met interactieve series, waarbij de kijker via keuzes bepaalt hoe het verhaal zich ontwikkelt, zoals bij ‘Black Mirror Bandersnatch’.

Ondertussen is er steeds meer concurrentie op de markt voor videostreaming. Zo komt Disney dit jaar met een streamingdienst en ook Apple en Warner Media hebben plannen voor online streamen van video’s. Het is juist vanwege deze concurrentie dat Netflix volop inzet op eigen producties, de zogeheten ‘Netflix originals’. Het bedrijf groeit nog altijd en behaalde over 2018 een winst van 1,6 miljard dollar op een omzet van bijna 16 miljard dollar. Afgelopen jaar investeerde het bedrijf 8 miljard dollar in eigen films en series.

Afvlakking

Achteraf gezien is het besluit van enkele jaren geleden om eigen producties zoals ‘House of Cards’ te maken een gouden greep geweest. Netflix voorzag al dat producenten vroeg of laat met hun eigen streamingdienst de boer op zouden gaan. Het risico bestond dat Netflix uiteindelijk niet genoeg films en series meer over zou houden. En inderdaad besloot Disney in de zomer van 2017 al zijn titels van Netflix af te halen, zodat deze straks exclusief beschikbaar zijn via Disney+, dat eind dit jaar gelanceerd wordt. Voor Netflix is dit nu geen probleem, omdat het zelf uitgegroeid is tot een grote producent.

De verwachting is dat Netflix ook in Europa op termijn de prijzen zal verhogen. Niet in de laatste plaats omdat Brussel heeft besloten dat 30 procent van het aanbod straks uit Europa moet komen. 

Netflixen is in Nederland inmiddels een veelgebruikt werkwoord: bijna 3 miljoen huishoudens oftewel 40 procent van Nederland heeft een Netflix-abonnement. Dit hoge aantal abonnees verklaart waarom de groeicijfers van de streamingdienst niet meer zo spectaculair zijn. Telecompaper meldde vorige week dat de groei van het aantal Netflix-abonnementen afvlakt. Ook in Nederland heeft Netflix te maken met concurrenten, zoals Videoland van RTL, Amazon Prime en Film1. Toch lijkt Netflix vooralsnog verreweg de grootste. 

Overigens profiteert Netflix flink van de Nederlandse fiscale regels. Vorig jaar schreef The Guardian dat de streamingdienst in het Verenigd Koninkrijk dankzij een belastingconstructie via Nederland helemaal geen belasting betaalt, zelfs al heeft Netflix ruim 8 miljoen abonnees in Groot-Brittannië. 

Dvd’s per post

Het begon in 1997 met een te laat ingeleverde DVD van Apollo 13, waarvoor Netflix-oprichter Reed Hastings een boete kreeg. Dat kan anders, dacht Hastings, en zo zag Netflix het levenslicht. Tenminste dat was de anekdote die Hastings aanvankelijk vertelde. Later bleek het slechts een verzonnen verhaal te zijn om het succesverhaal van het Amerikaanse bedrijf net wat mooier te maken. Wat wel waar is: in 1998 begon Netflix.com met het verhuren van DVD’s, die in rode enveloppen via de post werden verstuurd. Een klant kon een DVD voor onbepaalde tijd houden, maar pas zodra hij hem terugstuurde kreeg hij weer een andere film toegestuurd. Toen al werkte Netflix met een abonnementsvorm. Het werd een succes en in 2002 ging het bedrijf naar de beurs. In 2005 had Netflix 4,2 miljoen abonnees, maar Hastings realiseerde zich toen al dat het bedrijf moest overstappen naar het streamen van video. Twee jaar later ging de streamingdienst van Netflix, zoals wij die ook in Nederland kennen, van start. Inmiddels is het aantal wereldwijde abonnees opgelopen tot 139 miljoen. Het versturen van DVD’s doet Netflix overigens nog altijd, al worden de activiteiten wel langzaam maar zeker afgebouwd.

Lees ook: 

Voor het eerst wint een Netflix-productie de hoofdprijs op een prestigieus filmfestival

De Mexicaanse familiefilm ‘Roma’ van Alfonso Cuarón (56) is zaterdagavond bekroond met de Gouden Leeuw, de hoofdprijs van het 75ste Filmfestival van Venetië.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden