Net sluit zich rond Volkswagen

'Stop met liegen' was vrijdag het motto van een Greenpeace-demonstratie bij het hoofdkantoor van Volkswagen in Wolfsburg.Beeld afp

Het net sluit zich steeds strakker rond het Volkswagenconcern als gevolg van het dieselschandaal. Steeds meer landen, toezichthouders en organisaties leggen het Duitse autoconcern het vuur aan de schenen. Veel tijd om tot een sluitende aanpak te komen, wordt de autobouwer uit Wolfsburg niet meer gegeven. De verkoop van zijn auto's loopt gevaar.

Ondertussen blijkt het bedrijf al jaren geleden waarschuwingen te hebben genegeerd dat het met illegale software werkt die de schone modus van de dieselmotor op de weg uitschakelt.

De Duitse transportautoriteit KBA geeft Volkswagen tot en met 7 oktober, tien dagen, om met een plan en tijdschema te komen hoe ze de gemanipuleerde auto's identificeren en terughalen voor een software update waardoor de illegale software wordt gewist. Mocht het automobielconcern niet met een gedegen aanpak komen, dan kan KBA de verkoop van dieselauto's van het Volkswagenconcern in Duitsland stopzetten, zo waarschuwde de toezichthouder.

Subsidies
In België heeft importeur D'Ieteren van Volkswagen de verkoop van 3200 nieuwe wagens, die hoogstwaarschijnlijk zijn uitgerust met de sjoemelsoftware, voorlopig gestaakt. De Swiss Federal Roads Office (Fedro) zou de registratie van 180.000 Volkswagens met motor Typ EA 189, die nog niet zijn verkocht, tijdelijk hebben stopgezet. In deze motor is vaak de illegale software geïnstalleerd.

Ondertussen eist Spanje de subsidies terug die het land heeft verstrekt aan Volkswagendochter Seat voor innovatie om schone motoren te ontwikkelen. Seat staat inmiddels ook op de lijst met het gewraakte type motor. In Nederland gaat de verkoop van de sjoemelmodellen van Volkswagen gewoon door alsof er niets aan de hand is.

Rol Winterkorn onderzocht
Justitie in Duitsland opent een onderzoek naar de opgestapte Volkswagen-topman Martin Winterkorn, zo maakte de openbaar aanklager van Braunschweig op maandag bekend. Winterkorn, die afgelopen woensdag opstapte, zegt dat hij niets wist van de manipulatie van uitstootgegevens. Maar het onderzoek naar Winterkorn zal zich wel degelijk richten op "aantijgingen van fraude bij het verkopen van auto's met gemanipuleerde uitstootgegevens".

De milieuautoriteit in de VS gaat op korte termijn dieselpersonenauto's niet alleen meer op rollerbanden testen maar ook op de weg. Ook in Europa gaat dit vanaf volgend jaar gebeuren. Het is inmiddels bekend dat de meeste dieselmotoren alleen in laboratoriumsituaties binnen de wettelijke uitstootnormen blijven met stikstofoxide.

Bosch
Inmiddels blijkt Volkswagen diverse keren sterke signalen te hebben ontvangen dat de illegale software, die in Amerika het 'defeat device' is gedoopt, in zijn modellen zat. De maker van het gewraakte stukje software blijkt het internationale Duitse concern Bosch te zijn, dat veel onderdelen levert aan de auto-industrie.

Bosch heeft de software in 2007 geleverd aan Volkswagen om de schone stand van de motor op de weg uit te schakelen. Maar uit stukken die Bild am Sonntag heeft gezien, blijkt dat Bosch deze techniek alleen leverde voor intern gebruik bij Volkswagen om de auto's te testen. Bosch schrijft in een brief uitdrukkelijk dat het stukje software niet mag worden gebruikt bij auto's die verkocht worden: 'dat is in strijd met de wet'. Volkswagen heeft om onopgehelderde redenen deze zware waarschuwing van zijn leverancier genegeerd.

Vier jaar later, in 2011, meldt een technicus van Volkswagen dat er sprake zou zijn van illegale praktijken bij de fabricage van diesels. Hij was er achter gekomen dat in die auto's de nu zo beruchte sjoemelsoftware werd ingebouwd. De Frankfurter Allgemeine Sonntagszeitung heeft interne stukken van Volkswagen hierover in handen gekregen. De waarschuwing van de technicus zou niet de eerste zijn geweest. Ook nu werd er niets mee gedaan.

Vandaag in Trouw: 'Diesel zit in het verdomhoekje, maar is erg populair'.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden