Net 5 moet zappen overbodig maken/SBS-zender biedt niet alleen vermaak/Uitblinkende tv

Tijdens de introductie van Net 5, gisteren in Amsterdam, werd eens te meer duidelijk dat 'kwaliteit' het sleutelwoord is van de nieuwe commerciële zender. 'Bekroonde' comedyseries en 'door de buitenlandse pers lovend gerecenseerde' series moeten ervoor zorgen dat Net 5 straks niet meer weg te denken is.

De nieuwe zender van Scandinavian Broadcasting System (SBS), die per 1 maart in vrijwel heel Nederland te ontvangen zal zijn, wil met 'tv die uitblinkt' de nieuwsgierige kijker op zijn wenken bedienen. “De kijker die kwaliteit wil, moet veel zoeken en zappen. Van de publieke omroepen naar de BBC en ga zo maar door”, zegt woordvoerder Edgar Hamer. “Net 5 zet alle programma's achter elkaar, zodat men lekker aan één stuk door kan kijken.”

Op de vraag wat precies de doelgroep is van Net 5, heeft Hamer geen pasklaar antwoord. “Die doelgroep is in tweeën gesplitst.” In de middag en vooravond richt de zender zich op jongeren. Daarna markeren verschillende comedyseries, zoals 'Cosby', de overgang naar het avondprogramma. Daarmee komen volgens Hamer 'kijkers die iets meer verlangen van televisie dan alleen vermaak' aan hun trekken.

Jeugdprogramma's die nu nog zijn te zien bij SBS 6, zoals 'The

A-Team' en verschillende Disneyproducties, verhuizen naar Net 5. De talkshow van Jerry Springer blijft wel bij SBS 6, omdat Jerry 'van een ander soort kwaliteit is dan Net 5 voor ogen heeft', aldus Hamer.

In de toekomst wil Net 5 ook met eigen jongerenproducties komen. 'Omroepman van het jaar' Burny Bos, onder meer producent van de speelfilm 'Abeltje', is daarvoor aangetrokken. Bos gaat echter niet aan de slag voor de allerkleinsten, maar 'Jiskefet-achtige programma's maken voor jongeren tussen de 15 en 25'.

Later op de avond staan speelfilms, series en ook producties van eigen bodem geprogrammeerd, al zijn de eigen programma's nog ver in de minderheid.

Het 'hart' van Net 5, zoals SBS-directeur Fons van Westerloo het noemt, wordt gevormd door de nieuws- en actualiteitenrubriek 'Morgen gebeurt het', die vijf dagen per week is te zien. Bernard Hammelburg, nu nog correspondent voor de NOS en het Algemeen Dagblad in Amerika, wordt de anchorman van de rubriek. Ton van Royen, nu nog de starreporter van de Amsterdamse zender AT 5, doet de verslaggeving.

Verder staan een taalquiz, een kunst- en antiekmagazine (met Jan Pieter Glerum) en 'De tafel van Pam' op stapel. Daarin discussiëren journalist/columnist Max Pam, schrijfster Nelleke Noordervliet, kunstenaar Wim T. Schippers, psycholoog/filosoof Jaap van Heerden en journalist Liesbeth Koenen met elkaar en met gasten over actuele zaken.

Rik Zaal en cameraman Frans Bromet gaan in 'Zaal over de vloer' (voorheen te zien bij AT 5) op huisbezoek bij bekende en minder bekende Nederlanders.

Volgens Van Westerloo, wiens zoon Remko onlangs is benoemd tot programmadirecteur van de nieuwe zender, is het de bedoeling dat er gaandeweg meer Nederlandse programma's op Net 5 komen. Tot die tijd wordt de resterende zendtijd gevuld met documentaires en series van Amerikaanse en Britse makelij, zoals de historische dramareeks 'Hornblower'. “Eén aflevering daarvan kost veertig miljoen”, benadrukt Hamer. “Dat is dus echt een mooie productie.”

Ook de (bekroonde) documentairereeks 'Children's hospital' van de BBC is aangekocht. Daarin worden de gebeurtenissen op de eerste-hulppost van een kinderziekenhuis in Liverpool gevolgd. “De BBC is een schatkist met veel mooie programma's waarvoor bij de publieke omroepen gewoon geen ruimte meer is”, zegt Hamer. “Daar springen wij op in.”

Leidt aankopen van kwaliteit vanzelfsprekend tot een kwaliteitszender? Hamer maakt er weinig woorden aan vuil: “Ja, ik denk van wel.”

De nieuwe zender wil op 5, zoveel is duidelijk. In de meeste huishoudens is die knop op de afstandsbediening echter gereserveerd voor RTL 5. “RTL 5 is niet meer helemaal top of the bill bij de kijkers”, meent Hamer. “Wij denken dat Net 5 van toegevoegde waarde is voor het televisielandschap en die plek op 5 verdient.”

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden