Nestor van de roddel vertrekt

Henk van der Meyden, met zijn pagina Privé in De Telegraaf de nestor van de roddeljournalistiek, gaat met pensioen. Hoe wordt over hem gedacht?

door Wilfried van der Bles

Rinus Ferdinandusse, oud-hoofdredacteur van Vrij Nederland, auteur van de thriller 'Naakt over de schutting' (1969) met de figuur Lode Zaaijer, waarvoor Van der Meyden model stond, en eind jaren zestig auteur van een paginagroot nep-interview met Van der Meyden: ,,Op dat interview heeft hij nooit gereageerd. Ik was geen bewonderaar van het genre. Absoluut niet. In de tijd van 'Naakt over de schutting' was Van der Meyden een gehate man, ook op het Gooise matras, juist door de roddels die hij schreef. Iedereen zei: 'Moet dat nu?' Hij kreeg ook het verwijt dat hij van alles uit andere bladen overschreef. Hij was een geruchtmakende figuur. En De Telegraaf een smerige krant. De krant van rechts met eenzijdige kruistochten tegen alles wat links was. Maar het was toen een heel andere tijd. Tegenwoordig kun je zelfs De Telegraaf een goede nieuwskrant noemen. En Van der Meyden valt weinig meer te verwijten.''

Rob de Nijs, zanger, had ooit vreselijke mot met Van der Meyden, maar is maandag wel van de partij bij het afscheid in het Circustheater in Scheveningen. Hij laat via zijn manager weten: ,,De relatie tussen Henk en mij was er één van vallen en opstaan. Maar zijn hart heeft altijd warm geklopt voor theater en showbizz. Dit laatste heb ik altijd in hem gewaardeerd.''

Piet Hagen, hoofdredacteur van De Journalist en auteur van 'Journalisten in Nederland', een onlangs verschenen standaardwerk over anderhalve eeuw journalistiek in Nederland, met daarin een portrettengalerij van 48 journalisten: ,,Nee, van Van der Meyden geen portret. Hij stond nummer 49 op mijn lijstje. Om des tijds wille en vanwege de dikte van het boek ben ik er bij 48 mee opgehouden. Ik heb me beperkt tot de literaire en politieke traditie, de klassieke verslaggeving. De sportjournalistiek en ook de society-journalistiek van Van der Meyden vallen daar buiten. Maar in het register komt hij vier keer voor. Dat is heel behoorlijk. Ik had veel materiaal over hem. Dat heb ik vorig jaar aan Rudie Kagie gegeven met het verzoek Van der Meyden te portretteren in De Journalist. Dat heeft hij ook gedaan. Ik herinner me nog dat ik Van der Meyden heb gebeld voor een foto. Ik kreeg z'n vrouw aan de lijn, maar hij wilde niet meewerken, ook al verzekerde ik hem dat het niet de bedoeling was hem af te maken. Dat is door Kagie ook niet gedaan.''

,,In mijn boek schrijf ik dat hij jarenlang is verguisd door zijn collega's, maar zo langzamerhand is zijn vorm van journalistiek door andere kranten overgenomen. Ook al interesseert zijn rubriek mij persoonlijk niets, je kunt hem om zijn vakmanschap best waarderen. Het is knap hoe hij kans ziet om met weinig informatie elke dag weer een hele pagina te vullen. Ook hoe hij die societyfiguren altijd weer weet te bereiken, daarin heeft hij een grote bekwaamheid. Als er nieuws is, heeft hij het vaak ook als eerste.''

,,Maar natuurlijk heb ik ook kritiek. Hij gebruikt zijn kolommen om zijn eigen theaterprodukties te promoten. Als Willem Breedveld van Trouw niet in een discussiegroepje mag zitten van de Wiardi Beckman Stichting, dan gaat dit nog wel een paar stappen verder. Van wat hij schrijft kun je ook niets controleren. En als hij over internationale sterren schrijft, baseert hij zich op knipsels uit de internationale pers. Je weet welk risico je loopt bij zo'n werkwijze: je doet beweringen op basis van artikelen die ook weer zijn gebaseerd op beweringen.''

Albert Verlinde, theaterproducent, panellid van 'RTL Boulevard' en columnist bij het weekblad Privé: ,,Van der Meyden is mijn grote voorbeeld. Als iedereen tegen je aantrapt en je gaat stug door en je bereikt een onaantastbare status, dan ben je een hele grote. Hij is in de loop der jaren wel veranderd. Hij houdt nog steeds van de sterren over wie hij schrijft. Zoals deze week, twee pagina's over Sylvia Kristel, dan is hij op z'n best. Maar in het verleden is hij wel stouter geweest. Hij heeft dingen geschreven die hij beter niet had kunnen schrijven. Bijvoorbeeld bij de dood van Rita Hoving. Felix Meurders heeft toen geschreven: 'Henk van der Meyden heeft staan masturberen boven het graf van Rita Hoving'.''

,,Op een gegeven moment kreeg pagina Privé zo'n commerciële waarde, dat artiesten niet meer om hem heen konden. Wilde je dat jouw show een succes werd, dan moest je met hem praten. Hij werd steeds meer een instituut. Maandagavond krijgt Van der Meyden een groot afscheidsfeest in het Circustheater in Scheveningen. Ze hebben mij gevraagd liedjes op te zoeken waarin Privé voorkomt. Ik vond nog een nummertje dat ik zelf heb geschreven, toen ik nog op de kleinkunstacademie zat. 'Stond ik maar in Privé' heet het. Want zo is het. Als beginnend kunstenaar kun je niet om hem heen.''

,,Waarom hij zo lang is doorgegaan? Nou, in elk geval niet om de centen, zoals wel is gesuggereerd. Nee. Ik was ooit op uitnodiging van Joop van den Ende in New York in verband met een nieuwe musical. Van der Meyden was er ook. We kregen toen een aanvaring over de primeur. Ik kon die eerder brengen dan hij. Maar hij kreeg z'n zin. Toen dacht ik: 'Jeetje... als je zo blijft knokken voor je primeurs...' Gedrevenheid, dat is het.''

,,Van der Meyden wordt wel verweten dat hij zijn journalistieke activiteiten gebruikt voor zijn zakelijke belangen. Maar als de Volkskrant schrijft over een filmfestival dat door diezelfde krant wordt gesponsord, hoor je daar niemand over.''

,,Hij schrijft de dingen wel erg uit. Dat is waar. De leukste pagina's vind ik altijd die waarop een stuk of acht onderwerpen staan. Twee pagina's over Sylvia Kristel is wel erg veel.''

,,Ik denk wel dat een rubriek als Privé het in de toekomst moeilijker zal krijgen, ook als het om afspraken over primeurs gaat. De snelheid van de tv zullen ze gaan merken. We moeten maar eens zien. Aanstaande dinsdag heb ik een afspraak met Wilma Nanninga, de opvolger van Van der Meyden. Dan zullen we het erover hebben.''

Wilma Nanninga, vanaf eind volgende week baas over de pagina Privé in De Telegraaf en voorlopig ook nog hoofdredacteur van het weekblad Privé: ,,Van der Meyden is de nestor van de showbizz-journalistiek in Nederland. En zijn pagina Privé is nog steeds de beste op dat gebied. Ik ben dan ook niet van plan ingrijpende veranderingen door te voeren. Het enige verschil is dat Henk het allemaal in zijn eentje deed en ik een staf om me heen krijg: drie redacteuren voor de pagina, en nog eens drie voor de internetsite die vanaf 2 april ook Privé gaat heten.''

Johan Nijenhuis, regisseur van onder meer 'Costa!' en 'Goede tijden, Slechte Tijden': ,,Als je zoals ik voor een massamedium werkt, heb je een groot publiek nodig. Om iemand als Henk van der Meyden kun je dan niet heen. Ik heb in de loop der jaren geleerd dat je hem wel nieuws moet geven. Ik vroeg hem eens in zijn kolommen aandacht te besteden aan 'Westenwind'. 'Wat voor nieuws heb je dan', vroeg hij.''

,,Ik vind dat er een enorm verschil zit tussen de pagina Privé en bladen, zoals Story of Weekend. Wat de bladen doen, is roddelen. Ze kondigen op hun covers verhalen aan die ze binnenin niet waarmaken. Dat is keer op keer weer een teleurstelling. Zoiets zie je Henk niet doen. Hij maakt een echte showbizz-pagina.''

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden