Nestlé gebruikt nog maar 131 miljard liter water per jaar

Koning Willem-Alexander bezoekt Nestlé’s babyvoedingfabriek in Nunspeet. Beeld Photo News

Een feestje voor Nestlé Nederland deze week. Koning Willem-Alexander opende een uitbouw van Nestlé’s babyvoedingfabriek in Nunspeet. Daar wordt nu voeding gemaakt voor baby’s met een zware allergie voor koemelkeiwit. Ook aanwezig in Nunspeet: Carlo Conforto Galli, technisch directeur water resources bij Nestlé: verantwoordelijk voor het waterbesparingsprogramma dat de Zwitserse multinational zichzelf heeft opgelegd.

In 2010 beloofde Nestlé niet alleen zichzelf maar (voor het eerst) ook de buitenwereld om zijn mondiale waterverbruik fors te verminderen: met 35 procent in tien jaar. Nestlé is ’s werelds grootste producent van voedingsmiddelen, van koffie (Nescafé, Nespresso) en mineraalwater (Vittel, Perrier, San Pellegrino). Het maakt ook chocola (Kitkat, Smarties), ijs (Mövenpick), diervoeding (Purina) en bouillonblokjes (Maggi). Er gaat nogal wat water doorheen: in 2017 was dat 131 miljard liter, waarvan ruim de helft grondwater en ruim een derde leidingwater.

Dat is beduidend minder dan in 2010. Deels komt dat door verbeteringen in de bijna 500 fabrieken van Nestlé. Galli vertelt over een babyvoedingfabriek in Mexico, in een gebied met een laag grondwaterpeil. “Voor melkpoeder moet melk worden gedroogd. Melk bestaat voor 80 procent uit water. We hebben een manier gevonden om dat water te reinigen en daarna voor productieprocessen te gebruiken. Grondwater is niet meer nodig.”

Investeringen

De vinding is, vertelt Galli, ook toegepast in Californië, Pakistan, Zuid-Afrika en India. Nadeel is dat de techniek nogal duur is en dat het zo’n tien jaar duurt voordat de investering is terugverdiend. Bij ‘normale’ investeringen is dat een jaar of drie. Galli: “Toch hebben we die investeringen gedaan”.

Eens in de zo veel tijd komt Galli in Colombia. Vijf jaar geleden startte daar, met assistentie van Nestlé, een programma om de waterhuishouding te verbeteren in valleien waar koffie wordt geteeld. Het is voormalig guerilla-gebied. Colombia is een grote leverancier van arabica-koffie, terug te vinden in Nescafé en Nespresso.

Galli: “Koffiebonen moeten na de oogst worden gewassen. Dat leverde veel vervuiling op. Inmiddels wordt het afvalwater gereinigd, wordt er werk gemaakt van herbebossing en hebben de boeren meer kennis gekregen over het klimaat. Ze maken nu efficiënter gebruik van meststoffen en weten beter wanneer ze hun land moeten irrigeren.” Nestlé droeg ruim vier miljoen euro bij aan het project, de Nederlandse overheid en Colombiaanse organisaties leverden ook een bijdrage.

In Vietnam, de grootste producent van robusta-koffie en een grote leverancier van Nestle’, is het waterverbruik van circa 50.000 koffietelers fors teruggedrongen, met soms 70 procent. Dat kon, want telers maakten overvloedig gebruik van water. Maar lastig was het ook, vertelt Galli. “Boeren nemen niet zo maar iets aan, ook niet van wetenschappers. We hebben samengewerkt met lokale organisaties en met trainingen laten zien dat de teelt met minder water toekon, en dat dat voor telers goedkoper was. Ze hoefden immers minder water op te pompen.” Nodig was het ook. “Als het waterverbruik niet was veranderd, zou er op termijn geen koffieteelt meer mogelijk zijn geweest.”

Stoppen met bronwater

Er zijn organisaties die een andere manier propageren: stoppen met bronwater in flessen, zeker in landen als Nederland waar prima water uit de kraan komt. Galli, die zijn carriere begon bij San Pellegrino en bijna alle waterbronnen van Nestlé zegt te kennen, ziet dat anders. “Bronwater is een belangrijke business van ons. Wij propageren en stimuleren het gebruik van bron- én kraanwater. We zien bronwater als een goed alternatief voor frisdrank. Veel landen hebben slecht kraanwater, dan is bronwater een uitkomst. En een efficiënte: het kost 1,5 liter water om een liter bronwater te maken. Voor een liter melk is dat 8 liter en voor een liter koffie nog veel meer.”

In tien jaar tijd is Nestlé's totale waterverbruik met  9 procent afgenomen. Het verbruik per ton product daalde in die periode met ruim 28 procent - het verbruik per ton is de maat waarmee Nestlé meet. De 35 procent die in 2020 moet zijn gehaald, is in zicht. In Nunspeet daalde het verbruik (per ton product) sinds 2010 met 14 procent.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden