Negerzoen-rel bedacht door marketing

tilburg - Dat de fabrikant van de negerzoen het snoep een andere naam gaf, was alleen maar een marketingstrategie. De bezwaren van Caribische Nederlanders speelden geen rol.

Dat zegt een woordvoerder van koekfabrikant van der Breggen vandaag in deze krant, in een terugblik op de kwestie.

„Wij hadden al langer het idee om themazoenen in de markt te zetten. Zoals de WK-zoen. Of de voorjaarszoen rond Valentijnsdag. Met ’Buys zoenen’ kunnen we meer variëren. Daarom besloten we tot een naamswijziging.”

Als mensen zich nu minder gekwetst voelen is dat slechts een bijkomstigheid, zegt de woordvoerder. Op de website over Buys zoenen zijn alle verwijzingen naar een beladen geschiedenis inmiddels verwijderd. De strategie werkte. De verkoop van de zoenen ’piekte’ rond de naamswijziging en de themazoenen zijn bestsellers.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden