'Nee, het moet zo: takatakatakakataa... met vuur!'

Tijdens 'De avond van de jonge musicus' nemen vier talentvolle jonge musici het tegen elkaar op. De winnaar mag in Wenen voor 50.000 man publiek spelen bij de Eurovision Young Musicians. Een kijkje achter de schermen bij de generale repetitie.

In de kelder van de Beurs van Berlage in Amsterdam bereiden de deelnemers zich voor op de repetitie. De instrumenten klinken door de muren heen. Met schoolkrijt zijn de namen van de jonge musici op de deuren van hun kleedkamers geschreven.

Violiste Svenja Staats (15) wordt tijdens het inspelen bijgestaan door haar ouders. "Ik ga straks 'Introduction et Rondo capriccioso' van Camille Saint-Saëns spelen. Zonder de cadens, want het mag maar zeven minuten duren."

In de kamer tegenover die van Svenja oefent celliste Ella van Poucke (17) op het 'Rondo in g-klein' van Antonín Dvo¿ák. Ze kijkt verschrikt op als ze plotseling gestoord wordt tijdens het spelen. Ella moet als eerste. Of ze zenuwachtig is? "Nee hoor. Ik heb wel vaker aan concoursen meegedaan."

Vier jonge musici zijn door Nederlandse conservatoria en door het Prinses Christina Concours afgevaardigd voor de Nederlandse voorronde van 'Eurovision Young Musicians' - een concours voor de grootste muzikale talenten tot de leeftijd van achttien jaar.

In de Stadsgehoorzaal in Leiden zullen de vier het tegen elkaar opnemen. Deze 'Avond van de jonge musicus' wordt op Tweede Paasdag op televisie uitgezonden.

"Eerst spelen de kandidaten samen een openingstune, gecomponeerd door Joey Roukens. Dan speelt ieder een stuk met het Nederlands Philharmonisch Orkest", vertelt Petra Gerrese, die de productie verzorgt van de televisie-uitzending. "Twee kandidaten vallen af. De twee die overblijven spelen nog een solostuk." Volgens Gerrese is het vooral belangrijk dat de jonge musici bestand zijn tegen de druk. "De winnaar mag in mei naar Wenen. Die speelt dan op het Rathausplatz, in de openlucht, met 50.000 man publiek en internationale televisie."

Ondertussen nestelt Ella zich tussen de orkestleden voor haar repetitie. Haar moeder en broertje kijken toe. "Uiteindelijk gaat het erom dat ze plezier hebben in het spelen", vervolgt Gerrese. "Ik vind dat ze alle vier heel veel spelplezier uitstralen. Het zijn echt al musici die hun vak verstaan."

Voor musici die het concours wonnen, bleek de winst vaak de opmaat voor een succesvolle internationale carrière. In 1984 won de Nederlandse violiste Isabelle van Keulen. Andere beroemde winnaars zijn Julian Rachlin (Oostenrijk, 1988) en Julia Fischer (Duitsland, 1996), eveneens violisten.

De jury van de Nederlandse voorronde bestaat dit jaar uit celliste Larissa Groeneveld, pianist Paolo Giacometti en Sven Arne Tepl, artistiek manager van het Nederlands Philharmonisch Orkest. Alleen Tepl is bij de repetitie aanwezig. "We zoeken naar een persoonlijkheid. Iemand die het publiek aan zich kan binden", zegt Tepl. "Ze moeten iets te vertellen hebben. De winnaar moet een complete musicus zijn, een ambassadeur van zijn instrument."

Of er tijdens de audities ook kandidaten waren waar de jury unaniem lovend over was? "Ja, die waren er", zegt Tepl. "Maar je kunt nog zo'n goede auditie hebben gedaan, morgen moet je je opnieuw bewijzen. Dan kan het anders zijn."

Er wordt een vleugel naar binnen gereden. Ella is net klaar met spelen. Ze krijgt complimentjes van de orkestleden. Dan klimt Svenja, de jongste deelnemer, een lange vlecht in het haar, het podium op. Ze oogt ontspannen en geniet zichtbaar als ze begint te spelen. Zelfverzekerd, alsof ze het al duizend keer heeft gedaan.

Iedere kandidate heeft maar een half uur om het stuk met het orkest te repeteren. En het orkest moet nog wennen aan gastdirigent Etienne Siebens. Als Siebens afslaat, gooit een van de violisten de handen in de lucht. "Hij kijkt ons helemaal niet aan", fluistert een ander orkestlid.

Maar Svenja is tevreden. "Het was echt wel heel vet", zegt ze na afloop. "Het is voor mij de eerste keer dat ik met een professioneel symfonieorkest mag spelen." Over haar kansen maakt ze zich niet druk. "Dat laat ik maar aan de jury over. De anderen zijn ook heel erg goed."

De volgende is celliste Dana de Vries (18). Ze heeft gekozen voor het laatste deel uit het 'Celloconcert in e-klein' van Edward Elgar. Ze speelt soepel en kijkt met een strakke blik de zaal in.

"Het is altijd even wennen met een orkest", zegt Dana. "Ze moeten weten wat je gaat doen. Het ging af en toe wat stroef. Maar morgen doe ik het gewoon zoals ik het wil, dan komt het allemaal goed", grapt ze terwijl ze naar haar kleedkamer loopt om haar cello weg te leggen.

De laatste deelnemer is gearriveerd. Gile Bae (17), modieus gekleed, is speciaal voor 'De avond van de jonge musicus' uit Italië overgekomen. In de stad Imola volgt ze een piano-opleiding. "Eens in de twee maanden ben ik een paar dagen bij mijn ouders in Nederland", zegt ze voordat ze in de armen wordt gevlogen door Dieuwertje Blok, die de avond samen met pianist Christiaan Kuyvenhoven zal presenteren.

Gile speelt het lastige derde deel van het Eerste pianoconcert van Tsjaikovski. Het is vaak ongelijk: het kost orkest en pianiste moeite om elkaar te vinden. Al snel slaat Siebens af. "Dank je, dank je..."

En dan nog een keer. En nog een keer. "Nee, het moet zo: takatakatakatakataa...", zegt de dirigent tegen het orkest. "Con fuoco, met vuur!"

Gile is er niet rouwig om dat ze niet door kon spelen. "Ik vond het wel goed dat de dirigent een beetje streng is. Daaruit blijkt dat hij het echt serieus neemt."

'De avond van de jonge musicus' wordt op 9 april om 20.20 uur door de NTR op Nederland 2 uitgezonden

Ella van Poucke
Speelt cello. Komt uit Amsterdam, waar ze nu aan het conservatorium studeert. Ze won het Prinses Christina Concours in 2008. "Ik speel vijf tot zes uur per dag. Ik heb nooit op een normale middelbare school gezeten. Toen ik dertien was, kon ik Amerikaans onderwijs volgen aan huis, zo heb ik mijn highschool-diploma gehaald. Ik zat in de Jong Talent Klas van het conservatorium in Den Haag, dat voelde als mijn echte school."

Svenja Staats
Speelt viool. Komt uit Utrecht. Vanaf haar negende kreeg ze les aan het Conservatorium van Amsterdam, nu zit ze in de vierde klas van het gymnasium. In 2011 won ze het Prinses Christina Concours. "Mijn ambitie is om muziek te maken die mensen iets doet. Ik speel bijvoorbeeld vaak voor mijn opa, die dement is. Hij begrijpt het allemaal niet meer, maar ik zie dat hij opleeft als ik voor hem speel."

Gile Bae
Speelt piano. Komt uit Rotterdam. Vanaf haar zesde zat ze in de Jong Talent Klas van het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. Nu studeert ze in Imola, Italië - het land van haar grote voorbeeld Arturo Benedetti Michelangeli. "Sinds ik in Italië woon, houd ik iedere dag siësta. De winkels zijn in de middag dicht, dus je kunt toch niet gaan shoppen. Vanwege de repetitie en tv-opnames kan ik deze dagen helaas geen siësta houden."

Dana de Vries
Speelt cello. Komt uit Franeker. Ze studeert aan het Prins Claus Conservatorium in Groningen, maar maakt deze zomer de overstap naar het Conservatoire de Boulogne in Parijs. "In Parijs werd ik uit de zeventig auditanten aangenomen. Het niveau van de celloklas daar is heel hoog. Ik was negen toen ik naar het conservatorium in Groningen ging en ik heb er nu negen jaar gezeten. Tijd om weg te gaan."

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden