Groene GidsElektrische auto's

Nee, elektrisch rijden is nog niet vrij van laadpaalstress

Het aantal elektrische auto’s op de Nederlandse snelwegen groeit harder dan ooit. Wie switcht naar elektrisch rijden, heeft nog wel wat uit te zoeken.

De autobranche is er klaar voor. Veel automerken bieden stekkermodellen aan die ook bereikbaar zijn voor de niet-zakelijke rijder. Er zijn al elektrische auto’s verkrijgbaar vanaf zo’n 23.000 euro. Dacia, de Aldi in autoland, heeft zelfs een model aangekondigd waarvan de prijs naar verluidt rond 15.000 euro uitkomt.

Ook privé leasen kan: de ANWB biedt een elektrische auto aan voor iets meer dan 400 euro per maand. Volgens deze autoclub is elektrisch rijden ook voordelig: wie 10.000 kilometer op jaarbasis rijdt en thuis laadt, is in de populaire elektrische Nissan Leaf maandelijks 42 euro aan stroomkosten kwijt. Voor een vergelijkbaar Nissan-benzinemodel is dat 44 euro extra.

Leuk is ook het fiscaal douceurtje. Vanaf 1 juli dit jaar is dat 4000 euro bij aanschaf van een nieuwe e-auto en 2000 euro voor een gebruikt model. De premie wordt in vijf jaar afgebouwd. Vooral de ‘gewone automobilist’ hoopt het kabinet zo te verleiden om zijn dieseltje of benzineauto de rug toe te keren. 

Daarvoor moet de zakelijke rijder, die al eerder de e-car omarmde, wel inleveren. Zijn eigen bijdrage voor privégebruik gaat omhoog. Die bijtelling was ooit 4 procent, maar steeg dit jaar naar 8 procent en gaat de komende jaren verder omhoog. In 2026 is dit fiscaal voordeel verdampt. Maarten van Biezen, woordvoerder van Vereniging Elektrisch Rijden (Ver), denkt dat dat niet per se negatief uitpakt voor verdere elektrificatie van het nationale autopark. Al te grote stappen nemen zou de laadpaal te veel tot bottleneck maken.

Veel auto’s hebben apps die melden waar de vrije palen staan

Nederland telt rond de 52.000 openbare laadpunten op zo’n 205.000 (half)elektrische personenauto’s. Of het aantal palen voldoende is? ANWB-woordvoerder Sander van Beem vindt die vraag lastig. In grotere steden met veel elektrische auto’s komt het wel eens voor dat er geen paal meer vrij is, zegt hij. “Tegelijk beschikken veel elektrische auto’s over apps of navigatiesystemen die vrije palen weergeven. Dat werkt goed.” Maar eerlijk is eerlijk, je kunt maar beter niet het noodlot tarten en je accu niet bijtijds vullen, geeft hij toe.

Wie geheel vrij wil zijn van laadpaalstress, een eigen parkeervak heeft of oprit, kan een eigen paal aanschaffen. De palen zijn te koop bij gespecialiseerde bedrijven. Ook energieleveranciers zitten in deze branche. De plaatsing van zo’n paal is wel vakwerk. Het stroomnet moet worden aangepast naar gelang de energiebehoefte van de e-car. Houd rekening met een bedrag variërend tussen de 500 en enkele duizenden euro’s.

Ook gemeenten plaatsen palen, op verzoek. Het kan wel enkele weken duren voordat zo’n paal er staat, waarschuwt Van Beem. Soms, als de gemeente vindt dat er al genoeg laadmogelijkheden zijn in de buurt, worden verzoeken terzijde geschoven, weet hij. De paal blijft eigendom van de gemeente.

Wie zo’n paal wil gebruiken of aanhaakt bij die van de buren, hoeft niet te vrezen zonder stroom te zullen staan. Palen zijn niet overal hetzelfde, er zijn drie verschillende laadstekkers in omloop, maar passende verloopstukken bieden soelaas. Snelladers bij benzinestations langs snelwegen beschikken over alle soorten stekkers. Alleen Tesla is kieskeurig. Dat automerk heeft eigen Supercharge-­stations, waarvan in principe alleen Tesla’s gebruik kunnen maken. Langs de snelwegen zijn de snellaadplaatsen voor iedereen toegankelijk. Laden is daar wel duurder dan thuis. Houd in vakantietijden, als iedere paal bezet is, rekening met lange wachttijden; het laden duurt langer als er meer auto’s tegelijk stroom tanken.

De grootste ergernis van al: laadpaalklevers

Een grote ergernis van elektrische rijders is de laadpaalklever, niet voor niets in 2018 door het genootschap Onze Taal gekozen tot woord van het jaar. Tesla beboet Teslarijders met een volle accu die nodeloos stilstaan bij een laadpaal. De boete bedraagt 40 cent per minuut, te verrekenen via het persoonlijke Tesla-account. Ook energiebedrijf Nuon heeft geëxperimenteerd met boetes voor laadpaalklevers, de beschikbaarheid van de palen nam hierdoor toe met 27 procent. Of Nuon het experiment omzet in dagelijkse praktijk, is de vraag. Boetes hebben alleen zin als die voor iedere laadpaal gelden, anders switchen e-carrijders naar een andere leverancier.

Maarten van Biezen van de Ver vindt dat gemeenten veel beter moeten handhaven om laadpaalkleven te ontmoedigen. En om benzineauto’s of dieseltjes die parkeren bij een laadpaal aan te pakken. Sommige gemeenten zijn goed op weg, andere laten het afweten, vindt Van Biezen.

Van Beem van de ANWB benadrukt dat dit vooral een sociale kwestie is. “Boetes vinden we misschien ver gaan. In een woonwijk is het ook een kwestie van elkaar iets gunnen. Hoe meer elektrische rijders er komen, hoe meer mensen dat hopelijk snappen.”

Correctie 2-4: In een eerdere versie van dit artikel stond dat de ANWB een elektrische auto least vanaf 200 euro per maand. Dat moet zijn iets meer dan 400 euro per maand.

De rubriek ‘Groene Gids’ beantwoordt praktische vragen over milieubewust(er) leven. Heeft u een praktische vraag over milieubewust(er) leven? Mail naar: groenegids@trouw.nl.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden