Nederlandse vrouw winkelt niet duurzaam

null Beeld anp
Beeld anp

Slechts 2 procent van de Nederlandse vrouwen let bij het kopen van kleding op verantwoorde productie. Dit blijkt uit onderzoek naar de drijfveren bij het kopen van kleding dat is gehouden onder ruim 4.000 Nederlandse vrouwen.

In Nederland worden door bijna 7 miljoen vrouwen van 15 jaar en ouder jaarlijks circa 150 miljoen stuks kleding gekocht. Uit onderzoek van onderzoeksbureau GfK komt 'prijs' als meest genoemd aspect naar voren als het gaat over het aanschaffen van kleding. Daarnaast letten vrouwen op zaken als pasvorm, draagcomfort en combinatie-mogelijkheden.

Van alle voorgelegde aspecten scoort 'verantwoord geproduceerd' het laagst. Slechts 2 procent van de Nederlandse vrouwen van 15 jaar en ouder laat dit aspect meewegen bij het kopen van kleding.

Hoogopgeleid
Het zijn vooral de oudere, hoogopgeleide vrouwen die bovengemiddeld kijken naar het aspect verantwoorde productie. Uit het onderzoek blijkt ook dat consumenten de verantwoordelijkheid voor het kopen van meer duurzaam geproduceerde artikelen vooral neerleggen bij de overheid en fabrikanten.

null Beeld ANP
Beeld ANP
Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden