Nederlandse tuktuks gaan hard in het buitenland

KAV Autoverhuur neemt Tuk Tuk Company over. Elektrische variant van Thais wagentje veel verkocht in Europa.

ANJEL PUNTE

Grote kans dat u binnenkort een tuktuk tegenkomt. Tuk Tuk Company (TTC) heeft een nieuwe eigenaar, Hemmie Kerklingh van KAV Autoverhuur. En hij heeft grote plannen. Kerklingh gaat het van oorsprong Thaise voertuig dat al rondrijdt in de grote steden, in heel Nederland op de kaart zetten.

Kerklingh's KAV heeft TTC, dat in 2006 begon met het verhuren van kleine ronkende en stinkende tuks, overgenomen. "Waar de tuks tot nu toe slechts in een paar grote steden reden, kan je ze vanaf nu overal in Nederland huren. Voor bedrijfsuitjes, clinics en tochten", vertelt Kerklingh terwijl hij met een tuk vol passagiers over de Amsterdamse gracht rijdt.

TTC werd anderhalf jaar geleden aangevuld met Tuk Tuk Factory (TTF). "Onze focus komt steeds meer te liggen op de fabriek en de verkoop. Het verhuren schiet er bij in. Nu KAV het overneemt, betekent dat voor ons een zorg minder en hebben we er meteen een grote klant bij", zegt Sander de Block van TTF.

De inkomsten voor TTC kwamen voornamelijk uit reclames die op de zijkant van de auto's stonden. "Toen de economische crisis doorzette en bedrijven begonnen te snijden in hun marketingbudgetten, wisten we dat we iets anders moesten verzinnen", vertelt De Block.

"De originele Aziatische varianten die we tot dan toe importeerden, vielen van ellende uit elkaar en waren vervuilend. We besloten zelf een tuk te ontwikkelen. Een van betere kwaliteit, met meer dan de gebruikelijke drie zitplaatsen en die minder vervuilend is."

Zodoende openden de mannen anderhalf jaar geleden een fabriek in Bangkok. Daar worden nu stevige materialen gecombineerd met de typisch Thaise tierelantijntjes. Het resultaat zijn zespersoonstuks die op elektriciteit rijden. Een soort e-Tuk limousines.

De tuks staan in Europa geregistreerd als auto en halen normaliter vijftig kilometer per uur. Een rijbewijs is dan ook verplicht. Met een volle accu houden de vrolijke wagentjes het zo'n 85 kilometer vol.

De Block sjort aan het plastic ritsje in een poging de doorzichtige kap van de tuk open te ritsen. "Morgen rijdt deze langs de Franse zuidkust. De stof is nog stug omdat het zo nieuw is." De tuks worden als bouwpakketjes geïmporteerd. De eerste 160 zijn al over de toonbank gegaan. In de afgelopen twee jaar verdubbelden de verkoopcijfers "Als het meezit verdienen we dit jaar nog onze investeringskosten terug."

Grootste afnemers zijn zzp'ers die toeristen rondrijden in vrijwel alle grote Europese steden. "Een jonge Fransman verloor zijn baan en kwam hier zo'n jaar geleden met geleend familiegeld om een tuk (14.000 euro) te kopen. Vorige week kwam hij terug in een Porsche. Hij least hier ondertussen twintig tuks die hij in het hoogseizoen verhuurd aan chauffeurs in Parijs", vertelt hij terwijl de tuk wat opzijhangt als hij instapt.

Ook buiten Europa is er interesse voor Nederlandse tuks. Met name door vakantieparken en vliegvelden. En het blijft niet bij personenvervoer. Ondertussen rijden de eerste koffie-, ijs- en sapjestuktuks ook al rond.

Nu alle aandacht op de fabriek en de verkoop kan worden gevestigd, kunnen dit er volgens TTF alleen maar meer worden.

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden