Nederlandse ideeën kunnen de goedkeuring van Shell niet wegdragen

Van onze redactie economie LONDEN - Shell heeft zes consortia gevraagd om verder te speuren naar manieren om de olie-opslagplaats Brent Spar te ontmantelen. Nederlandse consortia zitten daar niet bij. Het enige Nederlandse bedrijf dat nog kans heeft op een deel van de opdracht om de Brent Spar te ontmantelen, is Seaway Heavy Lifting Engineering uit Zoetermeer.

Het bedrijf uit Zoetermeer maakt deel uit van een alliantie met twee Noorse bedrijven. Deze alliantie, Kvaerner Stolt Seaway Alliance (KSSA), heeft in totaal vijf mogelijke oplossingen voor de Brent Spar in de aanbieding en is door Shell gevraagd deze ideeën verder uit te werken. Ook vijf andere consortia - Brown & Root Energy Services uit Engeland, het Engels-Franse McAlpine Doris JV, de Duits-Noorse combinatie Thyssen Stahlunion-Aker NC, het Brits-Noorse Wood-GMC en het Engelse Amec Process & Energy - hebben een dergelijk verzoek van Shell gehad. Uit de in totaal elf oplossingen (sommige consortia hebben er twee) zal Shell de beste kiezen. Die oplossing moet wel, zo benadrukt het bedrijf, minstens zo goed of zelfs beter zijn dan het plan dat Shell zelf in gedachten had voor de Brent Spar: het afzinken in de diepzee. Shell vond die oplossing het veiligst en het milieuvriendelijkst. Dat vond ook de Engelse regering die Shell daarvoor een vergunning had verleend. Shell zag echter op het allerlaatste moment af van het plan, na heftige protesten van milieu-organisaties en politici, alsmede een voor het olieconcern weinig profijtelijke consumentenboycot in Duitsland. Shell benadrukte gisteren dat het de plannen voor de ontmanteling van de Brent Spar, die nog altijd in een Noors fjord ligt, zeker ook op het aspect van de kosten zal beoordelen.

Uitverkoren

Shell maakte het lijstje met zes uitverkoren consortia gisteren bekend op een persconferentie in Londen. Dertien andere consortia die waren ingegaan op het verzoek van Shell om ideëen te leveren voor het ontmantelen van de Brent Spar en die vorig jaar juli in totaal negentien oplossingen aanboden, zijn na een screening door Shell afgevallen. Onder die uitvallers behoort Hollandse Staalbouw Maatschappij, een dochter van HBG, dat de grote tanks van Brent Spar in ringen wilde snijden om ze zo geschikt te maken voor de opslag van olie. Shell vindt die oplossing 'technisch minder aansprekend'. Bovendien is er geen bedrijf gevonden dat de tanks wil gebruiken.

Ook BSR, een samenwerkingsverband van Volker Stevin en Hollandia, hoeft zich niet langer te bekommeren om de Brent Spar. Het tot de verbeelding sprekende idee van dit consortium om de Brent Spar om te bouwen tot een elektriciteitscentrale die stroom zou maken uit wind en golfslag, is volgens Shell technisch moeilijk haalbaar. Bovendien betwijfelt Shell of zo'n centrale economisch levensvatbaar is. Plannen van ROS Holland (een samenwerkingsverband van Hoogovens, Ballast Nedam, Wijsmuller, Vos Groep en DHV), Heeremac en Jan de Nul, dat de Brent Spar in de zeebodem wilde begraven, zijn eveneens afgewezen. Shell zette ook een streep door het idee van het Noors-Nederlandse KSSA om het omhulsel van de Brent Spar te gebruiken als een rif, waar jonge vis gevoerd zou worden. Het plan van het Britse Amec om de bovenste delen van de Brent Spar te verbouwen tot een toeristische attractie vond ook geen genade in de ogen van Shell.

Oplossingen

Het probleem-Brent Spar bestaat uit twee delen. Allereerst moet het gigantische gevaarte worden 'opgetild'. Daarvoor zijn twee oplossingen voor handen. Drie van de zes uitverkoren consortia willen de tanks van de Brent Spar, die nu nog vol met water zitten, vullen met gas. Daarna wordt het gevaarte óf gekanteld en naar de wal gesleept of in verticale positie in grote stukken gedemonteerd. Het gevaar daarbij is dat de Brent Spar omvalt en breekt.

Het alternatief is om een serie kabels onder en aan de Brent Spar te bevestigen. Met behulp van pontons en een grote, op een schip bevestigde, kraan kan de Brent Spar dan worden opgetild, waarna de kolos deel voor deel kan worden afgevoerd. Voor de mensen die deze klus moeten klaren zijn de risico's groter dan bij de eerste oplossing. Ook het fjord, waarin de Brent Spar momenteel ligt, kan schade oplopen. Overigens exploiteert het Zoetermeerse Seaway Heavy Lifting zo'n kraanschip.

Het uiteindelijke lot van de Brent Spar is het tweede probleem. Brown & Root, Thyssen-Aker en Kvaerner Stolt Seaway (KSSA) willen de installatie tot schroot verwerken. Dat zou kunnen gebeuren in Engeland of in Noorwegen. Amec denkt stukken Brent Spar te kunnen gebruiken om delen van de Engelse oostkust te beschermen. Het omhulsel van de opslagplaats zou de constructie van de kustwering veiliger maken. Voor dat doel haalt de Engelse overheid nu rotsblokken uit Noorwegen.

KSSA denkt, naast de schroothoop, nog aan andere bestemmingen voor onderdelen van de Brent Spar. Ze kunnen gebruikt worden voor de aanleg van een haven, van kades of van een viskwekerij. KSSA en Wood-GMC denken dat het bovenste deel van de Brent Spar ook gebruikt kan worden als offshore trainingscentrum.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden