Nederlandse foto's gaan internationaal

Het gaat de Nederlandse fotografie voor de wind. De fotomusea en galerieën schieten als paddestoelen uit de grond. Ook vanuit het buitenland is er veel belangstelling. Het nieuwe Engelstalige kwartaalblad Free Eye, helemaal aan Nederlandse fotografie gewijd, lijkt slim bij die trend aan te sluiten.

Maar dat is beslist niet zo, bezweert Gil Agnew (40), die de zakelijke kant van het nieuwe blad regelt. ,,We spelen niet snel even in op een hype. We zijn al twee jaar bezig om dit blad van de grond te tillen. Het hele plan is ook niet uitgegaan van een uitgever, die een gat in de markt meende te zien. Het initiatief komt van Susan Zadeh (de art director en hoofdredactrice van het blad, red.), zelf een fotografe.''

Zij wijdde zich aan fotografie na afloop van haar carrière bij het Nationale Ballet. Tot haar verbazing ontdekte ze dat Nederland geen goed fotoblad kende. ,,Het Nederlandse fotografiewereldje is heel versplinterd'', zo beaamt Agnew, die uit Amerika afkomstig is. ,,Er bestaat geen structuur die jonge mensen ondersteunt. Terwijl er zo enorm veel creativiteit in Nederland is.''

De concrete aanleiding voor Zadeh, weet Agnew, om dan maar zelf een blad te beginne,n was het relletje dat enkele jaren geleden uitbrak rond kinderfoto's van Margi Geer-lincks. Die werden zo schokkend gevonden dat de Nederlandse Spoorwegen een compleet nummer van het blad Rails uit de handel lieten nemen. Dat bewees voor Zadeh dat er dringend een platform moest komen voor de fotografie ,,die van de norm afwijkt'', weet Agnew. Geerlincks is met de kinderfoto's bewust van de partij in het eerste nummer van Free Eye (Vrije Oog).

Zij is een van de tien fotografen van wie een portefeuille wordt getoond. Onder hen enkele bekende namen, zoals Sanne Peper, al is van haar juist geen theaterfotografie te zien, of Gerald van der Kaap. Voor Nederlandse ingewijden niet al te verrassend. Maar daar is het blad volgens Agnew ook niet in de eerste plaats voor bedoeld. Het kwartaalblad mikt op een breed publiek, tot ver over de landsgrenzen.

Internationaal staat de Nederlandse fotografie volop in de belangstelling, weet Agnew. Dus promootte hij zijn blad een aantal weken geleden op de Newyorkse Amory-kunstbeurs, deze keer geheel gewijd aan fotografie. Onder de deelnemers één Nederlandse galerie: Reflex uit Amsterdam. Daarna was het natuurlijk de beurt aan Paris Photo 2002. Natuurlijk, omdat de Nederlandse fotografie het thema van deze editie van de befaamde beurs was.

De grote binnen- en buitenlandse belangstelling is zeker meer dan een hype, aldus Agnew. ,,In Nederland zie je nu gebeuren wat eerder al in de Verenigde Staten, België en Frankrijk is gebeurd. Trouwens, ook in Groot-Brittannië is fotografie de laatste vijf jaar haast explosief gegroeid. Nederland doet niet veel meer dan zich aansluiten bij die ontwikkeling.''

Naast de eerdere Engelstalige bladen over de Nederlandse architectuur en design misstaat Free Eye beslist niet. Het magazine is op groot formaat gedrukt, op dik papier en de afdrukken zijn van goede kwaliteit. Maar de prijs van 22 euro (of 24 dollar) lijkt niet direct een stimulans voor een breed publiek om zomaar eens een nummer te proberen. Free Eye Magazine verschijnt in een oplage van vijfduizend exemplaren.

Ook in hun streven meer te zijn dan een fotoblad alleen, lijken Agnew en Zadeh niet zeer goed geslaagd. Tussen de foto's door staan ,,zes kritische essays''(zegt Agnew) en recensies. Maar de essays zijn veel te klein en te weinig diepgravend om die benaming waardig te zijn. Verder bevat Free Eye nog een internationale adressenlijst en agenda van de voornaamste exposities.

Nummer één sluit af met de verzamelaarshoek: de collectie oude, vaak zeer onbeholpen pin-upfoto's die fotograaf Paul Koïker via rommelmarkten bij elkaar bracht. Het lijkt een mooie ode aan fotografie ,,die buiten de norm valt''.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden