'Nederlandse film moet veel losser en creatiever'

DIP | Er kwamen in 2016 2 miljoen mensen minder naar films uit eigen land. 'De focus op tieners heeft niet zo goed uitgepakt.'

De Nederlandse bioscopen en filmtheaters trokken het afgelopen jaar ruim 34 miljoen bezoekers, die voor een recette van ruim 287 miljoen euro zorgden. Dat is een lichte stijging ten opzichte van het jaar ervoor. Op die goede boodschap proostte het Nederlandse filmbedrijf gisteren tijdens de traditionele nieuwjaarsreceptie in Tuschinski.


Minder goed nieuws was er ook. Nederlandse films doen het aanmerkelijk slechter aan de kassa. Er kwamen in 2016 circa twee miljoen minder bezoekers naar vaderlandse producties in 2015. Wat is er aan de hand?


"Het Nederlandse filmbedrijf heeft vorig jaar flink ingezet op jongeren, op de tienermarkt, en dat heeft niet helemaal goed uitgepakt", verklaart Hajo Binsbergen, vicevoorzitter van Filmdistributeurs Nederland. Het gaat volgens Binsbergen om speciaal voor jongeren gemaakte films als 'Renesse', 'Fissa' en 'Sneekweek' die niet erg bleken aan te slaan. Jongeren gingen wel naar de bioscoop, maar niet naar genoemde Nederlandse films.


In de top-10 van best bezochte films prijken titels als 'The Revenant' met Leonardo DiCaprio en 'Jason Bourne' met Matt Damon, spannende spektakelfilms met bekende Hollywoodsterren. Daar is het natuurlijk moeilijk tegen opboksen, net als tegen Amerikaanse animatiefilms als 'Finding Dory' en 'Zootropolis', die ook in de top-10 staan.


"Internationale producties deden het afgelopen jaar inderdaad beter", zegt Binsbergen, "ook de Nederlandse romantische komedie had onder die buitenlandse concurrentie te lijden." Zo is 'Soof 2' met Lies Visschedijk de best bezochte Nederlandse film met een half miljoen bezoekers, gevolgd door 'Rokjesdag', ook een romcom, en goed voor 400.000 geïnteresseerden. Twee Nederlandse films die het niet halen bij 'Bridget Jones's Baby', die de ranglijst aanvoert met ruim een miljoen bezoekers. Binsbergen: "Nederlandse romcoms scoren traditioneel goed, maar met zo'n sterke concurrent uit het buitenland, moest er dit jaar ingeleverd worden."


Regisseur Martin Koolhoven die voor zijn groots opgezette western 'Brimstone' Hollwoodsterren Guy Pearce en Dakota Fanning wist te strikken (morgen in première), wijst op iets anders. "Als in de Nederlandse filmwereld een bepaald genre succesvol is, neem romcoms, dan wordt dat meteen heel formulematig benaderd. Films gaan daardoor niet alleen op elkaar lijken, de boel wordt ook helemaal uitgeknepen, als een tube tandpasta, tot er niks meer in zit."


Met denken in formules is op zich niets mis, vindt Koolhoven, hij maakte immers zelf een western, "maar in Nederland heerst een heel nauw idee van wat het publiek wil. De Nederlandse film zou veel losser, creatiever en ambitieuzer benaderd moeten worden. Er is nu nauwelijks ruimte voor nieuwe dingen. Dat voelt het publiek ook."


Best bezochte films in Nederland, 2016


In de grote bioscopen:


1. Bridget Jones's Baby (ruim 1 miljoen bezoekers)


2. Finding Dory (ruim 1 miljoen)


3. Huisdiergeheimen (ruim 1 miljoen)


In de kleine zaal:


1. Tonio (ruim 79.000)


2. Knielen op een bed violen (ruim 63.000)


3. The Lady in the Van (ruim 61.000)


Nederlandse films:


1. Soof 2 (ruim 500.000)


2. Rokjesdag (ruim 400.000)


3. Woezel & Pip (ruim 200.000)

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden