Nederlandse bouwbedrijven werken aan langste tunnel

Twee consortia met daarin drie grote Nederlandse bedrijven zijn uitgekozen voor de aanleg van een onderzeese tunnel die Denemarken met Duitsland moet verbinden. Met het project is een totaalbedrag van 6 miljard euro gemoeid, meldden de betrokken partijen gisteren.

De baggeraars Boskalis en Van Oord werken mee aan het graven van de geul waar de 18 kilometer lange tunnel in wordt afgezonken, en bij de benodigde landaanwinning. Daarmee is voor elk van de twee bedrijven een som van 300 miljoen euro gemoeid. Ook ingenieursbedrijf Sweco, eigenaar van het Nederlandse Grontmij, is daarbij betrokken.

Bij de bouw van de tunnel zelf en de toegangswegen is onder meer Bam betrokken, samen met branchegenoten uit Denemarken, België, Duitsland en Frankrijk. .

De Fehmarnbeltverbinding wordt de langste verkeers- en spoortunnel ter wereld. Naast een dubbele spoorlijn wordt in de tunnel ook een vierbaansweg aangelegd. De tunnel wordt opgebouwd uit 89 voorgefabriceerde betonnen elementen. Die worden gemaakt in een speciaal daarvoor te bouwen fabriek.

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden