Nederlands Kamerkoor geeft met 'Uit Schumanns school' veel te genieten

Herhalingen: Utrecht vanavond, Amsterdam 2 en 3, Eindhoven 5, Haarlem 6, Drachten 7, Gütersloh 8 en Breda 10 maart.

In 1908 componeerde deze Draeseke zijn Grote Mis in a-klein, een werk dat in de programma-toelichting 'een in alle dimensies exorbitante a-capella-compositie' wordt genoemd. De componist, bevriend met Liszt en vooral met Wagner, zag tijdens zijn leven kans om met zijn composities het publiek in hevige mate te irriteren. In zijn Mis geeft Draeseke inderdaad blijk van pure eigenzinnigheid en van een welhaast ongekende, woordgebonden expressiviteit, maar door de overtuigende vanzelfsprekendheid en trefzekerheid waarmee het Nederlands Kamerkoor het werk woensdagavond in de Anton Philipszaal ten gehore bracht was van irritatie geen sprake. Hoogstens van verbazing over zoveel harmonische en melodische grilligheid, zoveel durf bij een aan een gehooraandoening lijdende componist die in zijn tijd werd gezien als de meest gevreesde contrapunt-beheerser.

Draeseke, die een strikt persoonlijke muzikale taal spreekt, was zijn tijd ver vooruit en dat wordt een kunstenaar zelden of nooit in dank afgenomen. Ondanks al zijn onmiskenbare kwaliteiten zou het overdreven zijn Draeseke een miskend genie te noemen, maar het is een goede zaak dat het koor zijn Mis zojuist op cd heeft gezet.

Het gebeurt niet dikwijls dat op de vocale kwaliteit van het Nederlands Kamerkoor een aanmerking valt te maken, maar de opmaat van het concert blonk niet uit door klankschoonheid. De eerste van de drie Motetten opus 110 van Brahms diende hoorbaar als opwarmertje, voor het overige gaf het koor veel te genieten. Brahms werd bij het componeren van deze Motetten geïnspireerd door Schütz en Schein, toch ademen de werkjes typisch Brahmsiaanse warmbloedigheid en innigheid.

Julius Röntgen dankte zijn plaats op dit programma uitsluitend en alleen aan het feit dat hij binding met Brahms en Schumann had, niet vanwege een vermeende genialiteit. En ten slotte de naamgever van dit concert: Schumann. Het was in 1848 dat Schumann besloot 'Eine Gesellschaft von musikalischen Damen und Herren' in het leven te roepen, een gemengd koor met de naam 'Verein für Chorgesang'. Een jaar later schreef hij voor dat koor Vier Doppelchörige Gesünge opus 141. Vocale juwelen, door Uwe Gronostay en het koor in het allerschoonste licht geplaatst.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden