Nederlands Happinez nu wereldwijd te krijgen

Het begon aan een keukentafel in het Gooi. Twaalf jaar later gaat het tijdschrift Happinez de hele wereld over. De Engelstalige versie ligt vanaf deze week in de schappen - van Brazilië tot in Taiwan, vertelt hoofdredacteur Marije de Jong.

Hoe is dit jullie gelukt?

"Het was al lang een wens - misschien moet ik zeggen 'droom' - om de Happinez verder te verspreiden. Niet alleen het blad, maar het idee achter het blad. Daarmee is het begonnen. Onze oprichtster Inez van Oord zag in dat de tijd van hoogcunjuctuur ons geen vervulling zou brengen. Het kan niet alleen om uiterlijk en materialisme gaan. Er moet een innerlijke rijkdom bijkomen.

"Nou, the rest is history, want dat is in Nederland erg aangeslagen. Vervolgens hebben een Duitse en Franse uitgever het in licensie ook daar op de markt gebracht. Met succes. Dan denk je natuurlijk: wat zou het gaaf zijn als dat ook wereldwijd kan. Maar hoe je op die markt terecht komt, is best ingewikkeld. Met name de distributie in Engeland en Amerika is heel anders geregeld. En het is duur, dus er ligt ook een enorme drempel."

Wat is jullie internationale oplage nu?

"We zijn begonnen met een oplage van 30.000. In Amerika en Engeland liggen we in alle grote kiosken. Er zijn ook landen waar we alleen op de luchthavens liggen."

En wanneer is dit een succes?

"We zijn gewoon begonnen, zonder er precies kengetallen aan te willen hangen. Als je vraagt wanneer het geld op is, dan zou ik je het antwoord schuldig moeten blijven."

Omdat u dat ook niet weet?

"We hebben geleerd: waar we in geloven, dat werkt, dat wordt goed. Ik probeer me niet te laten afleiden door rekenmodellen. Zo komen successen niet tot stand. Onze directeur wil uiteraard een financieel gezond bedrijf, maar ook hij zegt regelmatig dat schoonheid, relevantie en inzicht bij ons de kern vormen. Ik ben altijd heel blij als hij dat zegt. Als je vanuit die visie werkt, dan volgt het geld vanzelf."

Jullie hebben de Nederlandse tekst laten vertalen. Gaat dat wel aanslaan?

"We hebben de grote mazzel dat we een redelijk tijdloze en universele boodschap hebben. Ik sprak laatst een Engelse vrouw, die met een Nederlander was getrouwd, en ons blad in het verleden kocht om Nederlands mee te leren. Zij zei: Ik pak de oude uitgaven gewoon nog heel vaak op. En die sluiten dan toevallig weer aan bij wat ik op dat moment wil lezen en wat ik meemaak in mijn leven. Dat horen we heel vaak."

Van sommige Nederlandse columnisten heeft de Amerikaanse lezer nog nooit gehoord.

"Bekendheid is voor ons nooit een item. Wij interviewen heel vaak mensen van wie de gemiddelde Nederlander nog nooit heeft gehoord. Het gaat wel om de inhoud. Onze insteek is eigenzinnig."

De mensen die jullie interviewen zijn toch vaak bekenden uit het spirituele circuit. Namen die ik ken van cursussen of boeken.

"We ontdekken ook wel mensen. En ik sluit helemaal niet uit dat er buitenlandse columnisten komen, hoor."

Er zijn in het buitenland andere new age-bladen. Is er een concurrent die op jullie lijkt?

"Niet echt. Op ons festival, waarvoor we vaak buitenlandse auteurs uitnodigen, hoorden we steeds: dit hebben we in ons land niet. Wat ons anders maakt, is dat we ook een glossy zijn. Schoonheid en wijsheid hoeven niet strijdig te zijn, geloven wij. Het immateriële is belangrijk, ja, maar we willen de wereld ook gewoon mooi hebben. En ik denk dat we een flinke dosis nuchterheid hebben. Het blad moet niet al te zweverig en esoterisch zijn."

Kunt u iets noemen dat te zweverig is voor de Happinez?

"Dat is bijna niet uit te leggen. We doen niet snel aan halleluja. Bij een verhaal over engelen of mediumschap of het derde oog, die fenomenen signaleren we, zonder stelling in te nemen. We vinden steeds samen de contouren van wat wel en niet kan."

Is het flauw als ik zeg dat dit toch wat zweverig klinkt?

"Je moet het zien als een groot, rijkgevuld buffet, dat wij samenstellen, maar waar mensen zelf hun dingen van kunnen pikken. Wij reiken inspiratie en bezinning aan. Dat is het doel."

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden