Nederlanders zijn bijzonder enthousiaste onlineshoppers

null Beeld ANP
Beeld ANP

Nederlanders behoren tot de top vijf van onlineshoppers in Europa. Het aantal Nederlands dat online aankopen doet, steeg de afgelopen vijf jaar met ruim 12 procent.

Inmiddels weet 79 procent van de Nederlanders, van tieners tot gepensioneerden, de weg naar het virtuele winkelmandje te vinden. Daarmee is Nederland vijfde op de Europese ranglijst, na respectievelijk het Verenigd Koninkrijk, Zweden, Denemarken en Luxemburg. Dit blijkt uit een onderzoek van het CBS.

Opmerkelijk is dat Nederlanders op internet kooplustiger zijn dan bijvoorbeeld de eveneens welvarende Duitsers, Fransen en Ieren. Hoewel de verklaring niet is onderzocht, heeft CBS-onderzoeker Marjolijn Jaarsma wel een idee. De Nederlanders vormen 'een bijzonder digitaal volkje'. En overal in het land is goed internet.

Wisselwerking

Wat gooien we dan zoal in ons winkelmandje? Kleding en sportkleding wordt het meest online gekocht, 52 procent van onlineshoppers geeft aan dat te doen. Daarop volgt met 47,6 procent het boeken en betalen van reizen en accommodaties. Op drie staan kaartjes voor evenementen met 44,9 procent. Gevolgd door huishoudelijke goederen en apparaten met 34,9 procent. Opvallend is dat mannen vooral laatstgenoemde aankopen online doen. "Ja grappig", zegt Jaarsma, "blijkbaar doen mannen vaker de grote aankopen, zoals tv’s en wasmachines." De rol van adviezen in traditionele winkels en van vergelijkingssite bij online aankopen, is niet onderzocht.

Fysieke winkels leiden niet zwaar onder de aantrekkingskracht van de webshop. De detailhandel wist in juli van dit jaar 3,8 procent omzetgroei te realiseren ten opzichte van juli 2017. Webshops doen het beter. Jaarsma oppert als verklaring dat een dagje shoppen steeds vaker een gezellig uitje is. De noodzaak om daadwerkelijk kleding of andere producten aan te schaffen is weg. "Online hangt de collectie ook en wellicht is daar nog ergens een kortingscode te vinden", zegt Jaarsma. "Bovendien zijn in kleinere steden niet alle maten van kledingstukken te vinden en daarom kopen consumenten deze online. Vervolgens kopen winkels weer minder maten in."

Bezorging is de sleutel

Een andere bevinding is dat Nederlanders op nummer 1 staan bij het online aanschaffen van levensmiddelen, cosmetica en schoonmaakmiddelen. "Een reden zou kunnen zijn dat in het Verenigd Koninkrijk, die voor de rest de lijst aanvoert, minder dichtbevolkt is dan Nederland", oppert Jaarsma. "In de grote steden zijn er ophaalpunten voor supermarkten en floreert Deliveroo, maar in het algemeen zijn het Verenigd Koninkrijk en andere Europese landen daarin minder ontwikkeld dan Nederland."

Nu de focus van fysieke winkels naar webshops verschuift, ziet Jaarsma dat alles uit de kast wordt getrokken om het consumenten naar de zin te maken. Zo bezorgt Bol.com nu ook gratis bij bestellingen onder de 20 euro. "Uit een ander onderzoek van het CBS blijkt dat als de bezorgservice de consument niet zint, de webshop wordt weggeklikt."

Lees ook:

Is online shoppen duurzamer dan fysiek winkelen?

Voor wie geen zin heeft in drukke winkelstraten en zere voeten is online winkelen een uitkomst. Toch is het maar de vraag hoe duurzaam dat is.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden