Repatriëring

Nederlanders terughalen uit het buitenland, dat is een enorme kluif

Een Italiaanse bus met Nederlanders die mogelijk besmet zijn met het coronavirus en hulpverleners van het Rode Kruis kwam woensdag aan in Amersfoort.Beeld ANP

Het repatriëren van zeker 15.000 Nederlandse reizigers die gestrand zijn in het buitenland is voor het ministerie van buitenlandse zaken ‘een mega-operatie die z’n weerga niet kent’. Waarschijnlijk duurt-ie nog weken.

Het ministerie van buitenlandse zaken en ambassades zijn vol in touw om Nederlandse reizigers die ergens ter wereld gestrand zijn terug te halen naar Nederland. Het gaat om zeker 15.000 mensen, maakte minister Stef Blok woensdag bekend. Die repatriëringsoperatie gaat eerder weken dan dagen duren, zegt een woordvoerder van het ministerie. Hij spreekt van ‘een mega-operatie die z’n weerga niet kent’.

De 15.000 Nederlandse reizigers hebben zich gemeld via de speciale website bijzonderebijstandbuitenland.nl die het ministerie eerder deze week in het leven riep. De meldingen komen van overal ter wereld, maar Blok zei dat de meeste Nederlanders die zich inschreven voor een terugvlucht in Australië, Nieuw-Zeeland, Indonesië en Marokko zitten.

De website is alleen voor reizigers die niet in staat zijn om zelf hun terugkeer te regelen, niet voor Nederlanders die in het buitenland wonen. Het ministerie benadrukt dat reizigers eerst moeten kijken of er commerciële vluchten beschikbaar zijn. “Als mensen een commerciële ticket kunnen boeken moeten ze dat zeker doen, dat is vanuit een heel aantal landen nog mogelijk”, zei minister Blok. “Iedereen die op eigen gelegenheid de weg naar huis kan vinden, moet daar gebruik van maken.”

De reizigers die een beroep doen op de speciale regeling moeten zelf meebetalen: 300 euro voor Europese vluchten en 900 voor intercontinentale vluchten. Samen met reisorganisaties, luchtvaartmaatschappijen als KLM en Transavia en reisverzekeraars probeert het ministerie hun terugvlucht te organiseren.

Op het vliegveld komen is vaak al lastig

“Een enorme kluif”, zegt een woordvoerder van Buitenlandse Zaken, omdat veel landen hun luchtruim hebben gesloten en binnenlandse reisbeperkingen hebben opgelegd, waardoor reizigers soms niet meer op vliegvelden kunnen komen. Die restricties veranderen ook nog eens voortdurend. Via diplomatieke kanalen en ambassades lukt het in een aantal landen nog wel om landingsrechten te krijgen, waardoor mensen opgehaald mogen worden, maar dat kost vaak wat tijd.

Ook de KLM maakt nog steeds reguliere vluchten, zij het veel minder frequent en naar ongeveer een derde van de bestemmingen waar ze normaal op vliegt, laat een woordvoerder weten. In samenwerking met Buitenlandse Zaken voert KLM ook repatriëringsvluchten uit, zoals twee vanuit Panama op 26 en 29 maart waarvoor speciale toestemming is verkregen. ‘Deze vluchten zijn voorlopig de laatste mogelijkheid om terug te keren naar Europa’, staat op de website van de Nederlandse ambassade in Panama-stad, die Nederlandse reizigers op het hart drukt om er gebruik van te maken.

Naast de vluchten uit Panama zijn ook repatriëringsvluchten gepland vanuit de Kaapverdische Eilanden en Bali. Een vlucht vanaf de Canarische Eilanden kwam woensdagavond aan in Nederland. Het ministerie van buitenlandse zaken verwacht op vrijdag een aantal nieuwe repatriëringsvluchten te kunnen aankondigen.

De telefoon bij de KLM staat roodgloeiend, aantal berichten via social media is geëxplodeerd

Ook over land kunnen soms mensen teruggehaald worden, zoals een kleine groep van negen gestrande Nederlandse passagiers van het cruiseschip Costa Luminosa vanuit het Italiaanse Genua. Via het Italiaanse Rode Kruis en met speciale toestemming van Italië, Zwitserland en Duitsland konden zij met de bus naar Nederland worden gebracht. ‘Een complexe operatie’, schreef de ambassade in Rome, die bemiddelde en het vervoer mede organiseerde. 

Sinds het begin van de wereldwijde coronacrisis wordt de KLM overspoeld door telefoontjes en socialmediaberichten van mensen die tickets willen kopen of omboeken, of informatie willen. Het aantal telefoontjes bij de KLM is met 100.000 per dag vijf keer zo groot als normaal, aldus de woordvoerder. Het aantal berichten via social media is geëxplodeerd naar 200.000 per dag, tegen zo’n 20.000 normaal. Met complimenten, maar ook van klanten die boos en gefrustreerd zijn door vervallen vluchten of problemen met omboeken.

De luchtvaartmaatschappij heeft na een interne oproep ongeveer achthonderd medewerkers bereid gevonden om het socialmediateam bij te staan, dat normaal uit vierhonderd mensen bestaat. Die nieuwelingen hebben een training gekregen. Ook het vluchtschema verandert voortdurend, doordat landen nieuwe reisbeperkingen invoeren. “We werken er hard aan, maar om adequaat in te spelen op deze situatie, dat duurt even”, aldus een KLM-woordvoerder.

Lees ook: 

Naar huis of blijven, dat is de vraag voor Nederlanders in het buitenland

Er zitten nog duizenden Nederlanders in het buitenland. Het wachten is op repatriëring, al is de vraag waar het veiliger is.

Ze leven van toeristen, maar nu smeken idyllische buitenplaatsen wereldwijd: kom niet!

Mooie kustplaatsen blijven vrezen voor een toeloop van toeristen. ‘We hebben al werk genoeg om onze eigen mensen te beschermen.’

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden