Nederlanders blijven muziekminnaars
Van onze redactie economie HILVERSUM - De Nederlandse muziekliefhebbers kochten vorig jaar weliswaar voor 35 miljoen gulden minder aan cd's en bandjes, maar met een bedrag van bijna 85 gulden per hoofd van de bevolking blijft Nederland een van de meest koopgrage muzieknaties ter wereld.
De platenmaatschappijen die bij de Nederlandse vereniging van Producenten en importeurs van beeld- en geluidsdragers (NVPI) zijn aangesloten, verkochten in totaal 1,113 miljard gulden aan cd's, muziekcassettes en ouderwetse langspeelplaten. De NVPI-leden bestrijken 84 procent van de markt, zodat de totale markt ruim 1,3 miljard groot moet zijn geweest.
Op de wereldranglijst voor muziekbestedingen komt Nederland daarmee op een negende plaats, direct vóór een veel groter land als Italië. Naar verhouding doet alleen Australië het nog beter: met een iets kleinere bevolking dan Nederland prijkt dit land toch nog op een achtste plaats.
“Nederland wordt door zijn grote liefde voor muziek internationaal vaak als testmarkt gebruikt”, aldus een woordvoerder van de NVPI. “Slaat een product hier niet aan, dan wordt het elders niet eens uitgebracht.” Nederland dankt zijn positie onder meer aan de snelle acceptatie van de relatief dure cd. De verkopen daarvan bereikten in 1991 een hoogtepunt met 39 miljoen stuks met een waarde van 1,165 miljard gulden. Nu is de verkoop stabiel, variërend van 33 tot 35 miljoen schijfjes per jaar.
De langspeelplaat van vinyl wil ondertussen nog steeds niet definitief verdwijnen. De verkoop daalde vorig jaar met 8 procent, maar er gingen toch nog 185 000 elpees over de toonbank. “De kopers zijn vooral jongeren uit het alternatieve circuit en veertigers die menen dat analoge muziek toch mooier klinkt dan digitale.”
De muziekcassette wordt een bedreigde productsoort. Het aantal voorbespeelde cassettes nam af tot 800 000 stuks. Wie denkt dat de opneembare Minidisc van Sony daarvan de oorzaak is, heeft het mis. “De verkoop van MD's was vorig jaar te klein om te kunnen meten”, aldus de zegsman van de NVPI. Sony voert een uitgebreide campagne voor zijn MD. Vorig jaar echter halveerde het concern nog het aantal titels dat op MD werd uitgebracht tot 53. Op cd verschenen 9 782 nieuwe titels.