Nederlanders best aardig tegen klantenservice

Wie dacht dat alleen Nederlanders vitten op klantenservicemedewerkers, heeft het mis. Het onaardig behandelen van de jongens en meisjes aan de andere kant van balie of telefoonlijn is over de hele wereld gemeengoed. In een internationale vergelijking komen we er niet eens zo beroerd vanaf: 'slechts' 57 procent van de Nederlanders gaat wel eens tekeer tegen een klantenservicemedewerker.

Creditcardmaatschappij American Express ondervroeg ruim 10.000 mensen in tien landen over het fenomeen klantenservice en presenteerde het rapport gisteren. Koploper slecht gedrag is Mexico: 86 procent valt wel eens uit. Ook Fransen blijken temperamentvolle consumenten: drie op de vier is wel eens zijn geduld verloren tegen de servicemedewerker. Of de de services in die landen zich harder opstellen dan in Nederland, is niet bekend.

Van de mensen die de medewerkers ervan langs gaven, verbraken twee op de vijf de verbinding. Een op de drie ontevreden klanten vroeg of hij de baas mocht spreken en een op de vijf dreigde op stel en sprong naar de concurrent te gaan. Schelden of de winkel uitstormen doet de Nederlandse klant, in tegenstelling tot bijvoorbeeld de heetgebakerde Mexicaan, niet zo vaak.

Een andere opvallende uitkomst van het onderzoek is dat consumenten meer dan vroeger belang hechten aan een goede service en bereid zijn daarvoor te betalen.

Bijna zeven op de tien mensen laat weten na een ergernisvolle ervaring daadwerkelijk te zijn overgestapt naar een ander bedrijf.

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden