Nederlander vindt zichzelf socialer dan buurman

(Novum) - Meer dan de helft van alle Nederlanders vermoedt zelf bekend te staan als maatschappelijk betrokken, maar slechts één op de vijf dicht de buren die kwalificatie toe. Dat blijkt uit onderzoek van Trendbox op verzoek van de Stichting Ideële Reclame (Sire). "Onze buurman of buurvrouw doet niets, zo denken we, en we verliezen daarmee onterecht ons geloof in de samenleving", stelt Sire.

Een overgrote meerderheid van de respondenten, 86 procent, zou het afgelopen jaar activiteiten hebben verricht die duiden op maatschappelijke betrokkenheid. Hiermee worden zaken bedoeld zoals vrijwilligerswerk en het schenken van geld aan goede doelen. Nederlanders zijn zeer actief voor de samenleving, maar beseffen dat zelf niet, concludeert Sire. "Velen dragen bij. Weinigen doen aan borstklopperij. Nederland ten voeten uit."

Voor het onderzoek van Sire naar maatschappelijke betrokkenheid werden ruim vijfhonderd Nederlanders ondervraagd in de leeftijd van 18 tot 70 jaar. Sire vierde dinsdag in Amsterdam haar veertigjarig bestaan en gaf tegelijkertijd het startschot voor de nieuwe campagne 'Van ik naar wij', waarin maatschappelijke betrokkenheid centraal staat. Daarnaast lanceerde Sire de jubileumcampagne 'U mag het zeggen', waarin Nederlanders worden opgeroepen onderwerpen aan te dragen voor een Sire-campagne in 2008.

Sinds 1967 probeert Sire, onafhankelijk van de overheid, maatschappelijke onderwerpen bespreekbaar te maken en onder de aandacht te brengen bij burgers, opinieleiders en beleidsmakers.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden