Nederlander neemt farmaceuten de maat

Een Nederlandse index peilt voor het eerst het maatschappelijk gedrag van farmaceutische bedrijven. „Ik moest snel mijn boeltje pakken.”

GlaxoSmithKline is van twintig farmaceutische multinationals de meest maatschappelijke. Schering-Plough, dat onlangs het Nederlandse Organon inlijfde, scoort het slechtst.

Dit blijkt uit de eerste index waarin de maatschappelijke activiteiten van de grootste farmaceutische bedrijven in ontwikkelingslanden op rij zijn gezet. Deze Access to Medicine Index, (de toegang-tot-geneesmiddelen-index) is ontwikkeld door Haarlemmer Wim Leereveld (56).

Leereveld heeft jaren van voorbereiding en onderzoek in het project gestoken. Zijn index geeft inzicht in de inspanningen van grote geneesmiddelfabrikanten om ook arme mensen toegang te geven tot medicijnen en vaccins. De informatie kan van belang zijn voor beleggers.

Eén op de drie wereldbewoners heeft nu geen toegang tot betaalbare gezondheidszorg. De farmaceutische industrie wordt al decennia aangesproken op beleid om middelen tegen hiv/aids, tuberculose, malaria en vele andere ziekten beschikbaar te stellen aan patiënten die er geen geld voor hebben. Met die hulp zouden naar schatting per jaar tien miljoen levens kunnen worden gered. Diverse pillenfabrikanten hebben programma’s opgezet om in ontwikkelingslanden medicijnen bij patiënten te brengen.

Maar er gebeurt nog lang niet voldoende, zegt Leereveld. „De verschillen in de bedrijfstak zijn vrij groot. Dat willen wij graag boven tafel krijgen. Want het is niet zo zinvol om de hele bedrijfstak over één kam te scheren. Dan lijden de goeden onder de kwaden.”

Wim Leereveld kent het wereldje van de farmaceutische industrie. Meer dan vijftien jaar werkte hij in de farma-marketing. Hij bezocht onder andere artsen als vertegenwoordiger van een farmaceutisch bedrijf. „Die index is maar een lijstje”, zegt hij. „Ik wil die bedrijven niet aan de schandpaal nagelen. Ik hoop wel dat de index iets in beweging zet: dat bedrijven die nu laag eindigen, zeggen: volgend jaar willen we hoger staan.”

Ondanks de introductie van Pfizer in Nederland wilde het hoofdkantoor in New York niet lang met Leereveld praten toen hij daar voor de index op bezoek was. „Ik moest heel snel mijn boeltje inpakken en verdwijnen.” Leereveld wil niet zo ver gaan dat hij een relatie ziet tussen die afwerende houding en de opvallend lage plaats van dit bedrijf op de index. „Ik wil alle deuren open houden. Ik hoop ook op kritiek op onze eerste index. Daar leren we van. Ik ben niet van plan dit onderwerp nog los te laten.”

Pfizer, één van de grootste multinationals ter wereld, reageerde gisteren met de mededeling dat het bedrijf in 2006 voor 1,7 miljard dollar aan geld en medicijnen weggaf aan ontwikkelingslanden. „We werken continu aan oplossingen om mensen te helpen bij het beschikbaar krijgen van geneesmiddelen.”

Hekkesluiter Schering-Plough wijst erop dat ’er meer manieren zijn om maatschappelijke betrokkenheid te tonen’. „Wij hanteren een langetermijnbeleid, dat naar ons gevoel in het belang is van onze relaties”, aldus een woordvoerster van Organon, onderdeel van Schering.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden